wijzijnopreis.reismee.nl

Busje komt zo

Inmiddels al lang en breed thuis en zelfs al weer aan het werk. Jullie hadden nog het laatste avonturen-verhaal van Japan tegoed. Woensdag in de namiddag teruggekomen in Tokio endonderdagochtendweer vroeg de deur uit naar Nikko. Tokio zelf niet echt goed gezien. Voor onze reis naar Nikko eerst een half uur met de metro naar een ander treinstation in Tokio. Hier vandaan duurt de tocht naar Nikko 2 uur.

Ik was gebleven bijwoensdagochtend. Dedinsdagmiddagwas het koud en nat. Bij het opstaanop woensdagochtendzien we dat de zon probeert door te breken. Prima. Snel ontbeten (standaard hotel-ontbijt) en richting de kabelbaan omhoog om vanaf een platform Mount Fuji te zien. Het is nog niet druk op het platform. Er gaat maar een wagon omhoog en een wagon omlaag. In een wagon passen vijftien mensen. Advies: wees er dus op tijd bij.
Beneden lopen we nu een deel aan de andere kant van het meer. Waar we een goed zicht hebben op de beroemde vulkaan. Ik probeer om een havik te fotograferen. Dat is wel gelukt uiteindelijk. Alleen een foto van zijn poging om een vis te vangen helaas niet.
We nemen de boemeltrein terug naar . Onderweg stappen we uit bij een klein station. Het is dan 20 minuten lopen naar een trap met 437 treden die ons naar een pagode leidt. Vanaf deze plek heb je opnieuw uitzicht op Mount Fuji met op de voorgrond de pagode. De pagode is niet bijzonder, maar door Fuji op de achtergrond staat, is het een mooi gezicht. De foto wordt vaak gebruikt in reisbrochures. Gek genoeg niet duidelijk aangegeven op de plattegrond. We dachten dat de pagode in de buurt van de ryokan stond. Niet dus, maar vier treinstations verderop. Het was op deze plek zoals jullie begrijpen niet druk.
We eten terwijl wij wachten op de trein onze sake sashimi gekocht bij de supermarkt op. Dat ga ik wel missen. Een supermarkt in lopen en gewoon maki of sashimi kopen. De een wat beter dan de ander maar allemaal prima van kwaliteit.
We hebben geen zin in om naar het centrum van Tokio af te reizen. We weten bij een van de vele kleine restaurantjes/ eetstalletjes onder de grond tussen het hotel en de metrolijn. We nemen dit keer beef udon. Die hebben we nog niet gehad. Udon is een dikkere noedel variant.
De trein van08:00 uurrichting Nikko zit propvol. De trein bestaat uit zes wagons waarvan de laatste twee doorrijden naar Nikko. De helt van de toeristen heeft niet opgelet moeten de halte voor station Nikko nog bij ons de in wagon worden gepropt. Die past niet meer. Ze blijven achter op het perron. Bij Nikko ons in de al volle bus gepropt. Bij de heilige brug stappen weer uit. Niet over de heilige brug zelf gelopen. Hier moet je voor betalen. En je kan een betere foto maken als je op de gewone brug staat. Via het park lopen we naar de eerste tempel die in renovatie is. Over de tempel heen is een metalen huis geplaatst. Binnen in de tempel mag je nu omdat ze aan het renoveren zijn, voorbij de drie gouden boeddha beelden lopen. Ze zijn wel afgeschermd met een lelijk plastic scherm waardoor je ook niet makkelijk heen kan kijken. Maar altijd beter dan van een afstand. Dan kan via het trappenhuis aan de buitenkant (onderdeel van het metalen huis) naar boven lopen om te zien hoe de renovatie van de tempel wordt uitgevoerd. Voor de renovstie is zes jaar uitgetrokken. Ze zijn nu drie jaar bezig. Wie wil kan een donatie aan de tempel doen door een stuk papier te kopen en daarop je wens/boodschap te zetten. Het papier gaat dienst doen als vulling onder de dakpannen.
We lopen door naar de volgende tempel. De toegangspoort bestaat uit 100 Chinese draken., maar ook deze staat helaas in de steigers. Het is de tempel die we als maquette gezien hadden in Takayama. In een van de kleine gebouwen rondom de tempel staat een wit paard. Het verhaal is dat het paard cadeau is gedaan door Nieuw-Zeeland. Het staat 2,5 uur per dag hier, daarna wordt hij weer in zijn eigen stal gezet. In de middag wordt er een paard dat cadeau is gedaan door de Japanse renbaanvereniging dat daar ook 2,5 uur staat. Het eerste paard van de shogun heeft er gestaan en sindsdien staat ee een paard.
We zien de beroemde houtsnijwerken van dit tempelcomplex de drie apen van horen, zien, zwijgen. Het houtsnijwerk van de slapende kat. Bij het compex zit een klein museum met voorwerpen uit de tijd van de shogun.
Het is voor een donderdag ontzettend druk. Volgende keer, als de renovaties klaar zijn, regelen we een overnachting hier. Toeringscargroepen toeristen blokkeren het hele pad zodat de 'losse' toerist nergens langs kan lopen.
Hoe goed alles bij andere Unesco monumenten is aan gegeven, hoe slecht is het hier. Wel zijn netjes alle verboden in het Engels uitgeschreven. Daar houdt het dan mee op.
Het is half 1 als we bij de halte staan en ons weer opnieuw in een bus hebben weten te proppen. Lopen naar de waterval is geen optie. De weg omhoog is langs een drukke weg met 30 haarspeldbochten. De rit naar de waterval duurt volgens het busschema 35 minuten. Maar zoals eerder geschreven is het heel druk en wordt er aan de weggewerkt. Pas kwart voor 2! Komen we aan bij de waterval. Een van de drie grootste van Japan. Deze is 100 meter hoog. Het is inderdaad een mooie waterval.
Bij een restaurant bestellen we een beef udon. Daar waren we wel aan toe. Vanochtend alleen maar zes stukjes maguno maki gegeten die we onderweg hadden gekocht.
Even voor half 4 sloten wij aan in de lange rij wachtenden op de bus richting het station. De andere waterval die hoger ligt laten we maar voor wat het is. We zitten met het feit dat de bussen hier de capaciteit aan reizigers niet aan kunnen en dat de laatste trein waar onze tickets geldig voor zijn om half zes vertrekt. We hebben namelijk niet de bus van half 4, maar 3 bussen later. De bussen komen al half vol aan. De rij achter ons wordt alleen maar langer want iedereen wilt die laatste trein hebben en voelt nattigheid.
De busrit terug - we kunnen zitten - duurt bijna sen uur. Even voor 5en lopen we naar de trein en kunnen we ook hier zitten. Dat is niet iedereen gegeven. Zij moeten ruim 2 uur staan.
Rond kwart over 8 terug bij asadaka station waarna we nog 20 minuten in de metro moeten zitten. We zijn laat voor Japanse begrippen met het eten. Veel eetstalletjes zijn al dicht. We kijken bij de restaurants in de toren. Helaas niet veel wat ons aanspreek en wij hebben geen zin in een van de duurdere restaurants met skyview. Gewoon wat sashimi of maki eten, is niet aan de orde in deze buurt. Misschien als je daarvoor naar het centrum gaat. We stappen bij een restaurant binnen wat ondanks het late tijdstip vol zit. Het is een Chinees. Wel moeten we binnen een kwartier bestellen want dan gaat de keuken dicht. We nemen een bak dumplings, wat groenten en twee kommen noedels met nog meer groente en garnalen.
Met een korte nacht voor de boeg, slapen we de laatste keer in ons hotel in Tokio. Morgen naar huis.

Evert sr

Mooie afsluiting.