wijzijnopreis.reismee.nl

Ica Paracas

Hola amigos,

Opnieuw vroeg uitde veren. We hadden afgesproken dat we om 8.00 uur zouden worden opgehaald met een buggy en vervolgens te gaan sandboarden. Dit werd natuurlijk 8.30 uur. We kunnen ons er niet meer druk om maken.Met de buggy door de duinen gecrosst. Het leek wel achtbaanrit, zo hard reed de chauffeur de zeer steile duinen open af. Op een kleine duin begonnen met het sandboarden. Langzaam aan kregen we het beter onder de knie en gingen we op zoek naar een grotere duin. Echt les hebben we niet gehad. De begeleider sprak geen woord Engels. Hij heeft het een en ander voor gedaan. Het naar beneden surfen is een leuke ervaring, maar die duin weer oplopen wordt na drie keer minder leuk. En dan te bedenken dat het pas 9.00 uur 's ochtends is! Het begint al aardig warm te worden. Amaru heeft een paar leuke fimpjes gemaakt. Thuis zal ik kijken hoe ik die er op kan zetten. Net alswat foto's trouwens.

Rond half 11 waren we terug in het hotel. Er kwam geen water uit de kraan. Ook geen koud water. Uiteindelijk heeft iemand weer druk op de kraan gezet zodat we ons snel konden afspoelen. Dat was nodig want we hadden een flinke lading zand bij ons. Jose pikt ons op en brengt ons naar Paracas. Onderweg maken we nog een snelle stop bij het stenen museum om foto's te maken en bij een regionaal museum. De lokale gids, die verplicht om mee te nemen tijdens je bezoek aan het museum, dreunt de tekst uit haar hoofd op. We lezen meer de bordjes en vragen een paar dingen later aan Amaru. In het museum liggen een paar mummies en is er een vitrine over schedeloperaties te zien. De hoogtepunten van het museum, 3 geweven doeken, zijn in oktober 2004 gestolen. Een is vorig jaarin slechte staat teruggevonden.Zezijn alle drie vervangen door plastic replica's. Daarnavertrekkenwe dus richting Paracas. Een kleine haven vlakbij Pisco vanwaar de tochten naar de Ballestas eilanden vertrekken. Het hotel waar we verblijven is Mar Azul, een 2 sterren hotel. We hebben er gelukkig warm water.

We lunchen op aanraden van de mensen uit het hotel in restaurant Bahia (hier vindt ook het ontbijt plaats vandaar dat ze het aanraden) Het eten is niets bijzonders en de bediening is slecht. We hebben beiden een kom garnalensoep genomen. In de namiddag zijn we De Cathedraal gegaan. In ieder geval wat er van over is gebleven. De ooit eens natuurlijke boog is 14 maanden geleden verwoest door een aardbeving (net als veel huizen in Ica en Paracas. Tussen woonblokken is, zijn grote lege ruimtes) Door de klippen lopen grote breuklijnen. Bij een volgende aardbeving zal waarschijnlijk een groot gedeelte van kust naar beneden komen. Op het strand van een ondergaande zon genoten.

's Avonds gegeten bij Juan Pablo, 2 tentjes verderop van Bahia. Bediening is okay. Keuken stond op punt om dicht te gaan, maar we konden toch gaan zitten. Ik heb fried chita genomen. Erg lekker met tomaat en ui. Evert had de longuado rauw in citroen marinade.

Adios

Syl y Evert