wijzijnopreis.reismee.nl

Dagje toeren

Een dag van alleen maar rijden. De weg bestaat zoals eerder beschreven uit rode aarde. Door de regen konden we lekker doorrijden. De weg was niet zo stoffig. In de middag komen we erachter dat je haast niks ziet als er voor je een auto rijdt. Je hapt letterlijk in het stof. De vrouwen doen veelal het werk terwijl de mannen zich vermaken met hun border border, een motor. De huizen variëren van hout en riet tot aan modder/koeienpoep met een golfplatendak. Wie geld heeft, koopt telkens wat bakstenen om muurtje voor muurtje een echt huis te bouwen.

Geluncht in een stadje. Hier word ik niet in de steek gelaten en kom ik de bekende gat in de grond als toilet tegen. En het is niet een moderne doortrek variant.

Bij een gezin die aan de kant van de weg zit met wat fruit kopen we een jackfruit. Deze hadden we in Sri Lanka als curry gegeten. Erg lekker. We rijden verder langs een theeplantage en kopen bij een winkeltje een zakje thee.

Rond half 6 komen we aan bij Kibale Forest Resort. Een resort vlakbij de plek waar we morgen de chimpansees gaan zien. We krijgen een handdoek om ons wat op te frissen. Deze was meteen rood van het stof dat we ons gezicht haalden. De boel wordt hier gerund door Victor en vriendelijke persoonsleden. Gerald haalt onze avocado's uit de auto en deze worden in de keuken voor ons geschild. Samen met Gerald en Victor eten we ze op met balsamicodressing. Gereld eet de avocado partjes liever met wat zout.

We verblijven in een tent op palen, wel met 2 bedden, een eigen toilet (is een biotoilet, bestaande uit een plastic toiletpot waar je na je boodschap een schep aarde/zand uit een bak die ernaast staat in moet gooien) de douche heeft buiten een tank die opgevuld moet worden. Als je wilt douchen, moet je dit van tevoren even zeggen en dan komen ze binnen 15 minuten de tank met heet water vullen. Je kan dan zo'n 7 minuten douchen. Naast de wasbak staat een tank met koud water en een thermosfles met warm water. De batterijen kunnen we in het restaurant/bar opladen. In de tent hangen wel lampen, maar zijn er geen stopcontacten. Er is alleen maar stroom tussen 6.30 en 10.30 uur 's avonds en een uur voor zonsopgang. De stroom wordt opgewekt via een generator. De koelkast en vriezer wordt verder koel werken verder op kerosine en gas. In het park staan petroleumlampen zodat we enigszins het pad naar de tent zien liggen. Gelukkig hebben we een goede zaklamp bij ons.

Nu zitten we echt in een park omringd door dieren. We horen en zien verschillende vogels, apen en de ene vlinder nog mooier dan de andere.