wijzijnopreis.reismee.nl

Chimpwalk en naturewalk in de rain

In slaap gevallen met geluiden van vogels, insecten en apen rondom de tent. Deze ochtend gaan we de chimpansees zien! Als het mee zit, want het is een wildpark en niets is zeker. Onder leiding van ranger Charles banen we ons een weg door de bosschages van Kibale Forest. Ploeterend door de modder, struikelend over takken verschillende heuvels op en af en weer op. We horen veel geschreeuw van chimps maar zien ze niet. Totdat we bij een open plek komen en een mannetje chimp lekker op wat blaadjes zit te peuzelen. De rest van de groep zit in de bomen. Je mag ze tot 7 meter benaderen. Wanneer ze op jou aflopen dan moet je gewoon rustig blijven staan. Heel mooie ervaring. We zijn benieuwd naar onze ontmoeting met de gorilla's.

's Middags maken we met ranger Bernhard een naturewalk door het moeras. We zien veel verschillende vlinders. Ook zien we de red colobus monkey (de chimpansees jagen op deze aapsoort voor het vlees) en de black-and-white colobus monkey. In de verte horen we onweer en het komt steeds dichterbij. Helaas zijn we niet op tijd klaar met de wandeling. We zijn op 2/3de als het begint te regenen. Gelukkig hadden we regenjacks van medewerkers van de lodge kunnen lenen. Met voorgaande vakanties hebben we altijd een poncho kunnen kopen. In Oeganda lukte ons dat dus niet. Nergens hebben we een regenjas of poncho zien hangen. Ondanks de regenjassen schuilen we een half uur in een uitkijkpost. Het onweer zit nu ook precies boven ons. We lopen als de ergste regen voorbij is in een raptempo verder. De meeste dieren zijn nu toch weggevlucht en we willen niet riskeren dat onze camera's nat worden.

Terwijl we onze batterijen opladen en wachten op het avondeten, krijgen we als snack gefrituurde cassava. Dat heeft Gerald voor ons geregeld. We hadden hem gevraagd of hij wist waar we dat kunnen eten. Je kan het vergelijken met een gebakken aardappel en niet met de cassave-chips.