wijzijnopreis.reismee.nl

Op weg naar Kisoro

Vandaag hebben we ‘uitgeslapen'. We vertrekken rond 10 uur en tegen half 2 rijden we het terrein van Travellers Rest Hotel in Kisoro op. Het is een vijftig jaar oud koloniaal hotel. Kisoro ligt vlakbij de grens met Rwanda en Congo. Er wordt druk aan de belangrijke hoofdweg gewerkt. Het is nu nog een grote rode modderzooi, maar ze zijn nu bezig om die te asfalteren. Als de weg klaar is, is het een belangrijk knooppunt tussen de drie landen.

We laten de mega-papaja van enkele dagen geleden, schoonmaken. Met zijn drieën eten we de helft op. We geven aan dat ze de andere helft zelf mogen opmaken/gebruiken in de keuken. 's Avonds bestellen we verse sinaasappelsap, maar krijgen papajasap voorgeschoteld. Die hebben ze kennelijk voor ons bewaard. De papaja is minder zoet dan gedacht. De kleintjes zijn dat betreft beter van smaak.

Hier is wel heel de dag stroom omdat we in een grote stad zitten. Wel valt deze af en toe uit wat we ook hebben gemerkt. Daarom staat er op de kamer een kaars. Het hotel wordt gerund door Jan. (ja, een Nederlander)

We gaan het stadje in waar we langs een zaakje lopen die T-shirts bedrukken met gorilla-tracking. Het is wat voorbarig, maar we laten toch twee shirts bedrukken met door ons uitgezochte prints. Het bedrukken van de T-shirts gebeurt waar we zelf bij zijn met een zeefdruk. De shirts zien we nergens anders. We zeggen tegen de eigenaar dat die de hotels en lodges af moet gaan en folders neer moet leggen zodat toeristen ervan op de hoogte zijn. We zien niet alleen nauwelijks T-shirts. Ook mooie ansichtkaarten en andere souvenirs zijn bijna niet te vinden.

Gerald vertelt dat we morgen een rustdag hebben, maar via het hotel kan je mee met verschillende excursies in de omgeving. Sinds kort worden er excursies geregeld naar de golden monkeys. We geven ons hiervoor op. Het is gelukkig nog mogelijk om morgen mee te gaan. In tegenstelling tot de andere plekken die we hebben bezocht is het hier 's avonds wel fris. Het regent opnieuw. De open haard in het bargedeelte gaat aan.