wijzijnopreis.reismee.nl

Golden Monkeys

Kisoro wordt omgeven door het Virunga-gebergte. De verschillende bergen zijn oude vulkanen. Virunga is Swahili voor ‘vulkaan'. Vroeger deden ze dienst als kompas. De vulkanen zijn niet meer actief, en voor wie wil is het mogelijk om ze te beklimmen. Eén vulkaan heeft zelfs op de top een meer waarin je kan zwemmen. De stenen die door de vulkaan zijn uitgespuugd, liggen nog wel verspreid door de hele regio en dus ook op de weg. Opnieuw een hobbelige rit. Samen met drie Amerikanen (moeder en twee zoons) en twee gidsen gaan we opzoek naar de golden monkeys in Mgahinga Gorilla National Park. De tocht gaat de berg op. We merken dat we uit een laag land komen waar je niet kan oefenen in wandelen door de bergen. We moeten af en toe rusten om op adem te komen. De weg is uiteraard glibberig door modder en buffelpoep. We klauteren over rotsen en banen ons een weg door een bamboebos. In het gebied komen ook olifanten en buffels voor, maar wij zien niks. Voorheen zaten hier ook gorilla's maar die zijn de grens van Rwanda overgestoken. Het park wordt door Congo, Rwanda en Oeganda gedeeld.

Na een uur lopen (het tempo zit er goed in) komen we aan bij de golden monkeys. De aapjes zitten hoog in de bomen, waar in dit seizoen de jonge groene blaadjes zitten. In september zijn ze vaker op de grond te vinden, waar ze zich te goed doen aan de jonge bamboescheuten. We mogen een uur rondlopen en foto's maken. De golden monkey leeft alleen maar in dit park en wordt met uitsterven bedreigd. In Oeganda is er één groep die kan worden bezocht en in Rwanda zijn er twee. Ook hier geldt weer niet flitsen en 7 meter afstand houden.

Het laatste kwartier begint het helaas te regenen. De golden monkeys gaan er vandoor. We hebben dit keer geen regenjas kunnen lenen, maar omdat we ons nog diep in de jungle bevinden, worden we niet al te nat. Bij een splitsing - het is inmiddels weer droog - besluiten Evert en ik om nog naar de grot van de Batwa-stam (pygmeeënstam) te gaan. Pas in 1991 is de laatste bewoner vertrokken. De stam heeft altijd in het park gewoond totdat het een nationaal park werd. Sindsdien wonen ze net buiten het park en mogen ze niet meer op de dieren jagen. Ze delen mee in de opbrengst van toeristen die het park bezoeken. De grot loopt onder de grond ver door. Verder dan je denkt wanneer je boven de grond staat. De grot bestaat uit verschillende vertrekken zoals ‘keuken' en een aparte slaapplaats voor mannen en vrouwen. Ze sliepen op bladeren.

Het begint te onweren en op het moment dat we in de auto stappen, barst het weer los. En goed ook. De weg is veranderd in een modderige rivier. We zijn blij met de 4WD.