wijzijnopreis.reismee.nl

Gelukspaar ziet alles

Wij zijn een gelukspaar. Als een van de weinigen zien we de Big-5. Weliswaar zagen we de neushoorn in Oeganda, maar wie weet hebben we nog meer geluk deze vakantie. De Big-5 wordt gevormd door leeuw, buffel, luipaard, olifant en de neushoorn.

Om half 7 vertrekken we voor onze eerste gamedrive van deze dag. We zien zebra's, Thompson gazelle, Grant gazelle, giraffen, vrouwtjes struisvogel, kleine hyena's verscholen in het gras, een zonsopgang en olifanten. Maar nog geen leeuwen. Op een gegeven moment rijden we met vier jeeps achter elkaar. Rashidie krijgt een ingeving, gooit zijn stuur om en we rijden een andere kant op. Dat heeft meteen succes. We zien in de verte een mannetjes struisvogel en plotseling staat Rashidie op de rem. Op een termietenheuvel ligt een black mamba te zonnen. Deze slang wordt niet vaak gezien, laat staan zo vlak naast de weg. De black mamba is een van de gevaarlijkste slangen van Afrika. En ook de snelste. Als hij zich bedreigd voelt, kan hij razendsnel toeslaan, en hij spuugt ook zijn gif. Deze is altijd dodelijk of je moet anti-gif binnen handbereik hebben. Rashidie rijdt snel door als de slang in beweging komt. Niet zo zeer op ons af, maar we zien hem niet meer en weten dus ook niet waar hij uit hangt. Daarna zien we een valk die een kikker voor lunch heeft. Ik moet ontzettend nodig plassen. Dit mag, maar alleen achter de wagen op de weg. Niet in hoge gras dit in verband met leeuwen en luipaarden. We rijden 400 meter verder en ......daar lagen vier leeuwen onder een boom. Moeder met drie redelijk grote jongen.

We hebben zoveel geluk. We zien een gier die vanuit een boom op de grond landt. We zien meer gieren landen. Dan zien we een cheetah die de gieren probeert weg te jagen. Kennelijk ligt in het hoge gras een prooi. Dat wegjagen lukt niet. De gieren zijn met teveel. In de lucht cirkelen steeds meer gieren.

Maar aan ons geluk, komt geen eind. We zien ook nog luipaarden. Als toerist mag je al blij zijn wanneer je er één ziet. We zijn er drie. We moeten even geduld hebben. Er staan zo'n twintig jeeps voor een boom. Gelukkig heeft Evert een goede camera en kunnen we alvast wat foto's maken. Langzaam komen we dichterbij. Het is een moeder met twee jongen en een dode gazelle in een boom. Helaas is een jong al uit de boom geklauterd en verdwenen in het hoge gras/struiken als we dichterbij zijn. Gelukkig hebben we mooie foto's van moeder en het andere jong.

Dit willen wij niet doen met tweehonderd jeeps voor je neus. Er mag alleen maar op de aangegeven paden worden gereden. Je mag niet zelf door het hoge gras toeren. Dit om de dieren niet al teveel te storen. Als je ze niet ziet in de buurt van de weg, dan heb je pech. Wanneer je een dier aanrijdt, moet je dit melden bij de rangers. Of het nu wel of niet met opzet is, de boete bedraagt 200 US dollar.

We sluiten de ochtend gamedrive af met het zien van een andere leeuwenfamilie. Na de lunch ga ik douchen. We zijn momenteel de enigen op de camping en kan het lekker rustig aan doen.

Onze tweede gamedrive is om half 4. We bezoeken opnieuw de luipaardenfamilie. Het is rustig dit keer. Dit keer staan er maar 3 jeeps. Op een gegeven moment komt er een hyena aan gerend. Hyena's eten luipaardjongen. We zien een luipaardjong in de boom zitten, terwijl de hyena om de boom rent. Moeder luipaard zit in een boom verderop en sleept het karkas hoger de boom in. Plotseling horen we een knagend geluid. De hyena zal toch niet een jong te pakken hebben? Iedereen houdt zijn adem in. De hyena rent voorbij met een half aangegeten dikdik. Een tweede hyena komt er aan gerend en scharrelt ook om de boom met luipaardjong rond. We zien gelukkig het tweede jong ook in de boom zitten. De jongen zijn groot genoeg om in een boom te klimmen. De hyena die met de dikdik er vandoor ging, heeft deze binnen tien minuten helemaal opgegeten. Hij komt terug en loopt weer rondjes om de boom. We weten niet hoe het af is gelopen, want het wordt donker en gaan terug naar de camping.

Rashidie en andere gidsen vinden dat we heel veel geluk hebben gehad. We hebben meer gezien dan menig toerist. Gidsen die we de rest van de rondreis tegenkomen willen allemaal de foto's zien.