wijzijnopreis.reismee.nl

Laatste dag

Dit is een waardeloze hangdag. We moeten om 11.00 uur uitchecken. Tot 13.00 uur in het restaurant gehangen en gewacht op de shuttlebus die ons naar de grote bus brengt. Dit hadden we net zo goed kunnen lopen, want we zitten 5 minuten in het busje. Shaban kwam ons gedag zeggen en was net op tijd om te voorkomen dat we in de verkeerde bus stapten. We vroegen nog aan die chauffeur of hij mensen kwam ophalen die naar Nairobi Kenia moeten. Zegt die pipo ‘ja'. Ik weet niet of ik het al ergens heb geschreven, maar in Tanzania wordt er slechter Engels gesproken dan in Oeganda.

Met de goede shuttlebus werden we 1 kilometer verderop bij het busstation gedropt. Heel irritant dat we moeten wachten op andere toeristen die tijd laat kwamen. Gelukkig hebben we nog zeeën van tijd voor we op het vliegveld moeten zijn. De busrit duurt lang, hebben we nog een aantal stops onderweg, naast de 2 stops bij de douane. Opvallend bij het verlaten van Tanzania: nu moeten we wel al onze vingerafdrukken afstaan. Bij de douane van Kenia moeten we een overstap visum kopen (20 us dollar pp omdat we rechtstreeks door reizen naar vliegveld) We waren als eerste van de groep overal klaar. Eindelijk bij het vliegveld aangekomen was het inmiddels 19.00 uur. Nu moeten we 20 minuten wachten omdat meteen bij binnenkomst de koffers werden gecontroleerd. Toen in rij staan om in te checken, wachtend meteen ‘ik-vertrek-uit-Kenia papier' ingevuld, in de rij voor douane. Evert opnieuw alle vingerafdrukken afstaan. Ik mag vanwege de drukte aan een balie komen waar de computer die vingerafdrukken in scant niet staat. We zijn al met al beruchter in Afrika dan Europa. En dan begint het lange wachten totdat we het vliegtuig in mogen. Op Nairobi Airport kan je behalve de taxfree artikelen niks kopen. Er zijn geen restaurants of je moet de broodjeszaak met voorverpakte kleffe sandwiches meerekenen. Het vliegtuig komt vertraagd binnen (we zitten al in de wachtruimte) Met een kleine uur later dan volgens schema mogen we aan boord. Gelukkig krijgen we snel nadat we in de lucht zitten, eten. Het is een nachtvlucht en we proberen de ogen dicht te doen. Dit lukt niet helemaal, maar gek genoeg zijn we ook niet moe als we tegen 6.00 uur in de ochtend weer op Schiphol landen. Helaas is onze vakantie hiermee voorbij, maar we zijn wel weer mooie herinneringen rijker.

Ing

Weer genoten van jullie verhalen! Geweldige reis en veel ervaringen rijker. Ga nu nog naar de foto's kijken, tot gauw.

Annemarie

Prachtige verhalen! Ik heb ze allemaal gelezen. En ook mooie foto's!

Tot gauw