wijzijnopreis.reismee.nl

Amman

Zo dag 2 van onze rondreis door Jordanië zit er alweer bijna op. Gistermiddag aangekomen in de hoofdstad Amman. Het hotel zit zo'n 12 km van het centrum. Na ons opgefrist te hebben, nemen we een taxi naar het centrum. De chauffeur wijst het restaurant hashem's aan nadat we vroegen of hij een restaurant weet. We hebben na al dat reizen honger gekregen. We moesten ons om 5 uur op Schiphol melden, via een overstap in Wenen, landden we rond 2 uur lokale tijd op het vliegveld van Amman. Het regelen van een visum en langs de immigratiedienst kostte ons een uur. Het visum was snel geregeld, maar bij de balie van de immigratiedienst werkte maar 1 persoon. Dat ging dus niet vlot. Het eten bij hashem's was goed. Het is een klein restaurantje met een standaard menu dat bestaat uit 2 pannenkoeken, een schaaltje met felafel (gefrituurde balletjes van kikkererwten) hummus (puree van kikkererwten met olijfolie) en bruine bonen puree en een salade. Dat was erg lekker en niet duur. 3,5 jd voor met zijn 2en. 1 jd is ongeveer 0,90 eurocent. Vanochtend hebben we het Romeinse tempelcomplex Jarash bezocht. Het is een klein uur rijden vanaf Amman. Onze chauffeur/gids voor deze vakantie is trouwens Mohammed. Voor het eerst kregen wij als bezoekers een cadeau van een gids. Een doos met sesamkoeken. We hebben hem uiteraard 4 kaasjes cadeau geven. Daar was hij al blij mee want hij is dol op kaas. Om 8 uur was het al 35 graden. Op de voorpagina van een Jordanese krant stond dat er een hittegolf hier is. Vrienden van Mohammed hebben ons al gevraagd of we niet aan het thuisfront konden vragen om wat regen te sturen. (daar wachten jullie maar mee totdat we weer thuis zijn) Op het complex staan oa tempel van Zeus, tempel van Artemis, het ovale forum, verschillende theaters en badhuizen. We waren als eerste toeristen op de locatie. Dat vinden we altijd fijn :-) voor ons uit lopen de wachters naar hun plek en de verkopers richten hun stalletjes in. De zon brandt al goed. Na een uur komen we op onze terug weg de eerste kleine groepen toeristen tegen. Het is inmiddels aardig warm. In de middag zijn we vrij. Mohammed biedt ons aan naar de citadel te brengen. Een kleine opgraving in het centrum van Amman. We hebben vanaf de heuvel een mooi overzicht over de stad. In het midden een mega vlaggenmast staan van zo'n 126,8 meter hoog. De vlag is 30x60 meter. Morgen vertrekken we richting Azraq wetland reserve.

Evert sr

Mooi verslag! Veel plezier in Azraq.

Ing

Fijn van jullie te horen! Mooi verhaal inderdaad. Geniet ervan en hou ons op de hoogte.