wijzijnopreis.reismee.nl

Wetland in de dorre woestijn - Azraq

Uitgeslapen, uitgecheckt en rond 9en Amman verlaten. Het is alweer behoorlijk warm. Zo'n 36 graden. We gaan oostwaarts naar Azraq. Deze plaats ligt vlakbij de grens met Soedie Arabië. En Irak. Hier bevindt zich het natuurgebied wetland reserve, een gebied met moerassen. Onderweg passeren we 3 woestijnkastelen; Qasr al Harana, Qusayr Amra (wordt momenteel gerestaureerd. Het plafond en wanden zijn voorzien AB fresco's, de vloer van mozaiek. Veel van de schilderingen zijn beschadigd. Maar veel is nog goed zichtbaar) en Qasr al-Azraq. (Romeins fort, later had Lawrence of Arabia hier zijn hoofdkwartier) We overnachten in een oude Engelse bunker, vlak in de buurt vd Wetland Reserve. Het is in handen van Royal Society for the Conservation of Nature (rscn). We kunnen nauwelijks geloven als we om ons de dorre, woestijn zien dat hier een wetland is. Maar we gaan het vanmiddag bekijken. Momenteel zitten we in de lobby aan een Lemon juice en gaan zo lunchen. De bunker biedt plaats aan behalve een hotelletje en restaurant ook aan verschillende kleine duurzame projecten. We zien lokaaltjes waar vrouwen een workshop kunnen volgen. En alles wordt hier zoveel mogelijk gescheiden. Dat is een goed initiatief, en ook nodig. Langs de hele weg van Amman naar hier is de berm bezaait met plastic tasjes en flessen etc.

Evert sr

Alweer een goed verhaal. Het klinkt als een tegenstrijdigheid; wetlands in de woestijn... Was het inderdaad 1,5 uur (Google) rijden? Als het daar nat is moet er toch heel wat groeien of is het zout water? Hebben jullie al een Jordaans hoofddeksel (theedoek) tegen die blakerende hitte?

karin

hallo lieve mensen heb net jullie verhaal gelezen
lijkt me erg interessant wat jullie allemaal zien.Bij de poezen gaat het allemaal wel goed alleen een klacht namens mars geen muisjes.Wat doen wij daaraan? Nu nog heel veel plezier en geniet van al het moois wat jullie nog gaan zien. Groetjes namens ons allen.

Syl

Er liggen choco muizen in het kleine kastje in de keuken. We genieten hier nog steeds.