wijzijnopreis.reismee.nl

Wijn in Madaba

Het beloofd weer een warme dag te worden. Zelfs door de ven heen, is de hitte al voelbaar. Gisteren zijn we aangekomen in Madaba. De stad is bekend om zijn mozaïekvloeren. Om een uur of 11 lopen we door het centrum. Het hotel zit zo'n 10 minuten verderop. Als eerste bezoeken we de in de 19de eeuwse gebouwde St. George kerk. De kerk is niet interessant. Het gaat om de uit de 6de eeuw stammende mozaïekvloer. Het geeft een kaart weer van de pelgrimsroute door het Heilige Land. Jeruzalem ligt in het midden weergegeven met daarom heen andere steden, de rivier de Jordaan en de Dode Zee. Als 2de brengen we een bezoek aan het Madaba museum. Het museum bestaat uit oude huizen met hun oorspronkelijke mozaïekvloer. We waren hier de enige. Er was ook niemand te zien waarbij we een toegangsticket konden kopen. Daarna gaan we naar de Kerk van de Apostellen. Dit ligt even buiten het centrum onderaan de heuvel. Bij binnenkomst is er een bewaker die ons om een kaartje vraagt. We hebben alleen het kaartje voor de St. George's. Het blijkt dat je een combi-ticket moet kopen bij het het Archeologisch park in het centrum. Die hebben we niet. We vragen of we niet aan hem geld kunnen geven en dat hij dat op zijn beurt dan weer geeft aan de desbetreffende instantie. We zien het niet zo zitten op met 40 graden de heuvel weer op te lopen, naar het centrum te wandelen, kaartje kopen, weer terug met nog steeds 40 graden en vervolgens weer de heuvel op. De beste man denkt even na en gaat akkoord (denk niet dat hij het geld afgeeft.... ) De mozaïekvloer is de grootste van de stad. Het geeft de afbeelding van Thalassa, godin van de zee, weer. Aan de zijkanten liggen nog 3 mozaïekvloeren. Dat het ontzettend warm is, horen we niet alleen van Mohammed. Ook winkeliers verzekeren ons dat deze temperaturen echt niet normaal zijn. Het moet nu zo'n 30 graden zijn en niet over de 40 graden. Na de lunch - het is beter om tegen 1/2 1 te lunchen. De inwoners en veel toeristen lunchen om 2 uur. Dan is het heetst van de dag. Beter is dus om een uur vroeger op te staan en dan ook eerder te lunchen. We lezen en slapen totdat het 1/2 8 is. We gaan opnieuw naar het centrum voor het avondeten. Het is nu veel drukker op straat. De zon is weg en er staat een lekker windje. Het restaurant zit even buiten het centrum; el Cardo, in de Hussein Bin Ali street. We hebben het gevonden via een review op Google. En het eten is idd goed. Vooral de salades die we krijgen zijn heerlijk. Op de tafel staat tot onze verbazing een wijnkaart. We nemen een kleine fles Caubernet Souvignon van het wijnhuis Mount Nebo. En die was okay. Teruglopend spreekt een oude man ons aan. We moeten dezelfde kant op. Hij maakt graag een praatje met toeristen. Hij is vertaler en heeft oa het boek van koningin Noor vertaald. Hij is in Duitsland geboren, maar opgegroeid in Libanon. Nu woont hij Madaba. Hij wil weten wat wij van zijn stad vinden. Nu gaan we onze koffers weer pakken en gaan we op weg via Mount Nebo en de Dode Zee naar Petra.

Evert sr

Wat een temperatuur! Sterkte! Jullie vallen blijkbaar erg op als tourist. Hebben jullie niet eerder meegemaakt zo'n flauwe belangstelling voor historische plaatsen. Hier is het nog steeds nat, onweer, en 13 graden. Wellicht koeler in Petra, veel plezier.
Was weer een prima verhaal.

Ing

Wat een heerlijk verhaal weer. Goede reis naar Petra, ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.
En geniet maar van de temperatuur daar, want hier is het drie keer nix.