Update I modderbadend in de Dode Zee en op zoek naar kruisvaarders in Kerak

Jullie hebben nog wat verhalen tegoed. Maandag vertrokken we van Madaba naar Mount Nebo. Onderweg vragen we Mohammed om langs Khirbet al Mukhayet te rijden. Hier is een mooie mozaïek te zien volgens de reisboeken. Mohammed vindt dat wel grappig. Niet veel mensen vragen hiernaar. Via een smal weggetje de heuvel op, komen we bij een gebouw aan met een even daarvoor een klein huisje. Het is nog vroeg > even voor 8ten. Mohammed toetert een paar keer. De man, Ali, is slechthorend. Hij woonde vroeger in het gebouw. Dat was zijn ouderlijk huis. Op een dag wilde ze wat verbouwen en ontdekte de mozaïek vloer. Sindsdien woont hij in het huisje naast het gebouw en is hij de sleutelman. Voor 2 jd doet hij de deur open. Als hij er geen zin in heeft, zegt hij dat hij de sleutel niet heeft aldus Mo. De vloer is schitterend, alleen is er een zwarte plek te zien waar vroeger het vuur werd gestookt om te koken. Vervolgens gaan we naar Mount Nebo. 1 mozaïekvloer is goed te zien. Over de andere wordt een gebouw neergezet en die is voorlopig nog niet toegankelijk voor toeristen. Daarna gaan we zoals goede toeristen betaamd dobberen in de Dode Zee en nemen we een modderbad. Het is pas kwart over 9 en de straaltjes lopen al over onze ruggen. Het is vreemd om te drijven. Volgende keer nemen we een boek mee. We zien Israël liggen, maar er is geen afzetting. Toch gaat niemand verder dan de kust. We vragen aan Mo wat er gebeurt als je toch naar de overkant zwemt. Het antwoord is duidelijk: je wordt neergeschoten..... De volgende stop is Kerak, staat een oud kruisvaarderskasteel. Na het bezoek hieraan, het is al half 1 en we lopen tot half 2 rond, zijn we doorweekt en dat is niet van de regen. Na de lunch gaan we door naar klein Petra. Dit staat eigenlijk voor donderdag op het programma. Maar Mo vindt dat we dat moeten doen voor de enige echte Petra. We zien kleine rotograven en met in 1 daarvan een fresco. We beklimmen nog een rots voor een uitzicht. We zijn benieuwd naar het echte Petra. In Petra regelen we meteen een gids voor de volgende dag, kopen wat fruit bij de fruitmarkt omdat we het ontbijt gaan overslaan en we kopen toegangstickets voor Petra by Night. dat is een wandeltocht naar de Treasury met aan weerszijden van de Siq lampionnen. Bij de Treasury wordt er een klein concert gegeven. Na 20 minuten kunnen we weer terug lopen door de Siq. Hier doen we zo'n 30 minuten over. Petra by Night is leuk om te doen als je Petra nog niet hebt gezien. In de hotelkamer is het warm. We zetten de airco op 28 graden en dit geeft al genoeg verkoeling. Als we airco kouder zetten, zijn we bang dat we ziek worden. De wekker staat om 5.15 uur......