wijzijnopreis.reismee.nl

Update III Petra

Woensdag liepen we opnieuw even over 6en door de Siq. Dit keer waren we echt Tony The Lonely. Zelfs leden van bdul-stam komen net aanlopen als we bij de Treasury zijn en veel stalletjes zijn nog dicht. De bdul- stam leefde tot begin jaren 80 in de grotten van Petra. Nu niet meer. Maar als enige stam mogen zij de toeristen rondleiden en de stalletjes runnen. We maken opnieuw foto's van de Treasury zonder toeristen erop. Dit keer gaan we naar de hoge offerplaats (de route begint even voor het theater) een stevige klim door de bergen. Het is pas 6.45 uur en het is...... al warm. Het uitzicht is mooi en.... Geen enkele toerist! Het verbaasd ons nog steeds. We gaan aan de andere kant van de berg omlaag. Je passeert dan de leeuwenfontein, de tombe van de Romeinse soldaten en de renaissancetempel. Aan het einde van de route kom je bij het stadscentrum uit. Heel de route komen we niemand tegen. De meeste toeristen nemen alleen de route naar de Monastery. Een combi-ticket voor 2 dagen kost trouwens 55 jd. Als je hier dan toch bent, zijn wij van mening dat je dit beter kan doen. Je hebt meer tijd en kan vroeg beginnen en in de middag ermee ophouden. Een enkel dagticket kost namelijk 50 jd. Het is 10 uur onze bovenbeenspieren doen pijn van het klimmen. De laatste route naar een kruisvaarderskasteel geloven we wel. We hebben die in Kerak al gezien. In de vroege avond gaan we naar het Amra hotel voor een Turks Bad en een massage. Daar waren we hard aan toe. Bij het restaurantje Bukhara, aangewezen door Mohammed, staat er eindelijk weer falafel op de kaart. Verder bestellen we shish tawook. (kip saté) deze is erg lekker. We zien de vrouwen uit de buurt in de rij staan voor de gebraden hele kip. Helaas kon ik de avonturen van Petra niet in Petra zelf schrijven aangezien het overvolle schema en de Wifi in het hotel het niet deed. We gaan niet meer Aqaba zelf in. Dat komt misschien ooit nog wel een andere keer als we onze duikbrevetten hebben gehaald. We gaan lekker van de shrimps genieten aan de rand van het zwembad van het hotel. De beefburger die we vanmiddag hier hebben gegeten, heeft ons overgehaald om te blijven voor het avondeten.

Evert sr

Kip, beefburger, falafel en garnalen, mooi gevariëerd voedsel! Zo vroeg beginnen en zolang doorgaan in die hitte vergt wat van je lijf! Nou, morgen dan thuis weer wat afkoelen en niet met een 'koeling' op 30gr!

Ing

Fantastisch om allemaal te lezen. Ben zoooo benieuwd naar de foto's ook.
Geniet van de tijd die jullie nog hebben, tot gauw!