wijzijnopreis.reismee.nl

Drijvende markt en waterval

We hebben Bangkok verlaten en zijn in een hotel in Kanchanaburi aanbeland. Net redelijk gegeten in het hotelrestaurant. Er zit namelijk niks in de buurt. We zitten onderaan een berg aan de rivier. Bij Russen is het erg populair aanzien de menukaart in het Russisch is vertaald. Gelukkig konden we à la cart bestellen. We hebben een drukke dag achter de rug. Eerst een kokosnotenfabriek. Vonden we tegenvallen. Was een plek waar wat stond uitgestald hoe verschillende dingen van de kokosnoot worden gemaakt. Was niemand aanwezig die iets uitlegde. (Hoefde in ons geval ook niet aangezien gisteren de kok het een en ander heeft verteld) Vervolgens door naar de drijvende markt. Ooit begonnen als ruilmarkt door de lokale bevolking, nu veel t-shirts en andere prullaria. De gids trakteerde ons op een portie poffertjes. Jaja. Deze poffertjes waren gevuld. Die van ons was gevuld met kokosmelk en maïs. Verder een kokosnoot gedronken. We vinden de king kokosnoot lekkerder. > die is zoeter en je kan het vruchtvlees eten. Nog wat rijst met alcohol geprobeerd, maar dat vond ik te zoet. Net als de Thaise koffie trouwens. Het is ijskoffie. Het lijkt wel of ze in Thailand geen plastic bekers hebben. Het wordt meegeven in een plastic zak met een rietje. (was me al eerder opgevallen) In de middag gaan we naar het JEATH museum. Een museum ter nagedachtenis aan de Birma spoorlijn. We bezoeken daarna de begraafplaats. Vervolgens is het een uur rijden naar een station van de dodenlijn waar we op het treintje stappen. We nemen de rit van een uur. Je kan op verschillende plekken op- en uitstappen. We zitten aan de linkerkant in een van de laatste wagons. Je hebt dan op een gegeven moment goed zicht op de bekende brug over de River Kwai. We rijden vervolgens met het busje opnieuw het hele eind terug naar de waterval van Kanchanaburi. De waterval wordt druk bezocht door de kinderen uit de buurt die van de lage stukken afglijden. In de zomermaanden is de waterval een klein stroompje, maar door de regen van afgelopen tijd is een het een flinke brede waterval. We hebben trouwens de laatste 2 dagen schitterend weer. Het tijgerpark wat een bekende attractie is, hebben we overgeslagen. (wordt gerund door monniken. Je kan de tijgers van dichtbij bewonderen) De vele negatieve verhalen op internet deden ons al twijfelen. Vanochtend de gids gevraagd wat hij ervan vindt. Hij vindt het niks omdat de dieren inderdaad worden gedrogeerd. Dierenorganisaries wereldwijd kunnen er niet veel tegen doen. Tussendoor hebben we nog een woodcraftshop bezocht. De grote houten beelden van Buddha waren mooi om te zien. Net als sommige kasten, dekenkisten en kamerscherm. Helaas was er van die laatste maar 1 in de winkel en laat die nu net verkocht zijn. De kleine buddha- beelden zijn een beetje afgeraffeld om het zomaar te omschrijven. Vooral het gezicht is niet mooi afgewerkt. Maar we blijven door zoeken naar een mooi Thaise buddha.

Nicandra

Ohhhh, waren het die tijgers! Die ben ik wel eens tegengekomen op plaatjes met een stel monnikken . Hoeveel kilo zijn jullie al aangekomen? Ik lees een heleboel over eten, dat erg zoet schijnt te zijn! Die kokosnoten mag je zeker niet in Nederland invoeren hè ?
Hou vol dat verslagen schrijven! Ik vind het heel leuk om ze te lezen. Meer succes met de dolfijnen !

Evert sr

Ja, er veel te doen geweest over die tijgers!
Prima dat jullie nu goed weer hebben, verkouden en Thailand klinkt niet samen!
Jammer van het kamerscherm maar komt toch vast wel een andere keer. Jullie hebben nog niet gevaren?

Ing

Prachtig verhaal weer. Blij dat jullie die tijgers hebben overgeslagen. Wat grappig dat je drinken krijgt in een zak, heb ik nog nooit gezien. Goeie reis en ik verlang al weer naar het volgende verhaal, net of we er een beetje bij zijn :-)

Iman

Ha die Syl en Evert,
Leuk om zo weer mijn reis door Thailand her te beleven door jullie verhalen.
Ben erg benieuwd wat jullie van het treintje vinden...het gaat namelijk niet zonder horten of stoten hahaha.
Gaan jullie ook nog over de beruchte brug lopen? Hebben wij toen wel gedaan...
Fijn dat het weer inmiddels ook goed is.
Geniet maar lekker!
X

Syl

@ Nicandra: ja, dat zijn de tijgers bij de monniken. Wij gaan dat niet doen. Gisteren op een markt ook een luipaard jong van 8 mnd gezien waar toeristen mee op de foto konden (en de fles geven) als promo voor een dierentuin. De ketting was veel te strak. We hopen ze nog in het echt te zien.
De kilo's vallen wel mee. Door het pittige eten, gaat het er ook snel af.

Syl

@ Evert sr: niet alleen de regen kan een mens verkouden in Thailand. Ook door de airco. Gelukkig kennen ze hier ook strepsils en fisherman's friend. Vanochtend met de boot vertrokken. Halverwege onze reis naar Ayutthaya moesten we van boord (boot ging niet verder) en werden we opgewacht door de chauffeur.

@ Ing: nee, wij zijn zelf ook blij dat we niet het tijgercomplex hebben bezocht. Misschien ooit begonnen als een mooi initiatief. Nu een melkkoe geworden. Dan maar geen tijgers op de foto.... Die koffie in plastic zakken is inderdaad raar. Maar we hebben het bewijs in de vorm van een foto! Zag trouwens vandaag op de nachtmarkt in Ayutthaya dat ze ook soep in plastic zakken meegeven.

Syl

@ Iman: onze treinreis viel wel mee. We zijn opgestapt in Nam tok en even over de houten brug bij een station uitgestapt. Gisteren hebben we over beroemde brug gelopen. Niet helemaal tot het eind, halverwege en toen weer gekeerd. Had het wel leuk gevonden om de hele treinrit mee te maken. Nou ja, wat er dan nog van het spoor over is. Maar ruim 2 uur is ook weer teveel van het goede. Dat uurtje was net prima.