wijzijnopreis.reismee.nl

Op weg naar Ayutthaya

Zometeen verlaten we opnieuw Bangkok. Onze eindbestemming is Ayutthaya. Gisteren een met longtailboat een rondje gevaren over Kwai Noi. Gelukkig hebben we dit keer enkele vogels en een watervaraan gezien. Na de boot bezochten we de Hellfirel Pass en het bijbehorende museum. Dit is een stuk van de Death Railway door de rotsen heen. De krijgsgevangenen moesten de rotsen uithakken met de hand. Ook hier zijn er veel omgekomen. Nog een correctie op de brug die we donderdag hebben gezien. Dat was een gewone brug. Op de terugweg naar Bangkok kwamen we wel langs de beroemde brug. Waar nog steeds het treintje overheen rijdt. Aan het eind van de middag bezochten we de grootste tempel van Thailand. De tempel/pagode wordt steeds opnieuw geschilderd en betegeld. Het ziet er redelijk uit, terwijl het complex al oud is. Ook de buddha's worden regelmatig vervangen door de nieuwe koningen. De oude beelden verdwijnen in de grotten onder de grond. Deze kan je gewoon bekijken. In een van de nissen van een grot stond een buddha met een monnik ernaast. De gids liet zich zegenen (kwast met water) we vonden het niet gepast om hier foto's van te maken. Tijd om te ontbijten. Hopelijk zo nog tijd om een deel te schrijven. Het internet is hier stukken sneller. Vrijdag bezochten we de lava grot van Kanchanaburi. De klim naar boven was voor ons appeltje-eitje. De gids had er zichtbaar meer moeite mee. Zoals de naam als zegt is het binnen in de grot erg warm. In de grot zijn stalagmieten en stalactieten te zien. Daarna maakten we een ritje op een dikhuid. De meeste olifanten zijn tegenwoordig werkloos zoals we in ons reisboek hebben gelezen. De teakwooden bomen mogen niet meer worden gekapt en dus versleept worden. De rafttocht die we hebben gemaakt, viel tegen. De naam kan beter worden veranderd in dobberen over de Kwai. Nergens was er een stroomversnelling. Als laatste stop gingen we naar de waterval in het nationale park. Omdat de lunch tegenviel (zat inbegrepen bij de dagtocht en in de buurt was niks bijzonders) vielen we als een stel uitgehongerde wolven aan op pomelo - soort van grote grapefruit, maar zoeter van smaak - die bij een kraampje werden verkocht.

Evert de

Wat een afwisseling van reizen: trein, olifant, vlot en te voet! Waren die gepensioneerde Boeddha's nog van een datum voorzien? Goede reis weer voor vandaag!

Nicandra

Was het een vrouwtjes olifant of een mannetje? Wat doen zij met die werkeloze olifanten?
Arme gids een beetje ouder en jullie zijn nu welafgetraind!
Veel plezier verder!

Syl

@ Evert sr: de oude buddha's inde groot waren ooit neergezet door Rama 5. De buddha's die nu te zien zijn, zijn neergezet door Rama 9, een kleinzoon van Rama 5. Rama 6 en 7 zijn zonen.

@ Nicandra: we denken een vrouwtje. Het was een kleine olifant. Wel met slagtanden. De olifanten worden nu ingezet om toeristen rond te rijden of voor mensen die mahout (berijder van den olifant) willen worden.

karin en hedy

Hallo lieve Sylvia en Evert
Lees met plezier jullie verslagen jullie maken wel wat mee.Kom net van de poezen vandaan het gaat goed met ze.Wel Sylvia alvast gefeliciteerd met verjaardag en geniet van je maaltijd,ben benieuwd.Wel lieve mensen namens Karin Marcel en mijn persoontje nog een hele fijne dag morgen.Groetjes mamma.

Syl

@ Karin en Hedy: goed om te lezen dat het goed gaat met de poezels. En bedankt voor de felicitaties!