wijzijnopreis.reismee.nl

Excuse me, pannenkoeken en vreemde vogels

Vanochtend redelijk vroeg liepen we door het complex van Wat yai chai mongkol in Ayutthaya. Het is een oud ruïne complex met rondom allemaal buddha beelden. In tegenstelling tot Sri Lanka mag je hier wel laten fotograferen terwijl je met je rug naar buddha staat gekeerd. Tot grote ergernis zijn er altijd toeristen die het nodig vinden om op een buddha beeld te klimmen! Om er naast te kunnen poseren voor een foto. Gelukkig riep onze gids terwijl we bovenin een stupa (hoge ronde toren) stonden dat dat niet de bedoeling was. Voor de toeristen mag het misschien gewoon een beeld zijn, voor de boeddhisten hier is het een heilig beeld. Op ons verzoek - stond niet in het programma - langs de Wat Mahathat (nog steeds in Ayutthaya) gereden. Het bijzondere aan dit oude complex is het hoofd van buddha dat overwoekerd is door de wortels van een boom. Als laatste bezoeken we Wat Phra Si Sanphet. Opnieuw een oud tempelcomplex. Wij vinden dit leuker en interessanter dan de nieuwe gebouwen. Het viel mee met de toeristen, maar toch staat er altijd iemand in je beeld. Na eindeloos gewacht te hebben totdat iedereen op de foto is gegaan met de drie chedi's (cirkelvormige tempel) en ik snel een foto wil maken voordat een nieuwe groep komt aan schuifelen, gaat er een man uitgebreid in het midden! staan bellen. (hij stond met zijn rug naar het complex toe) 'Excuse me!' Maar als het goed is, is de foto gelukt. Evert vertelde me later dat ze mij een eind verderop hebben kunnen horen.... :-D sorry..... Gistermiddag heb ik ook al een keer 'Excuse me!' moeten roepen. We waren toen bij Wat chai watthanaram. Niemand mag voorlopig - vanwege een overstroming vorig jaar - het terrein niet meer op. Langs het terrein mag je nog wel fotograferen. Een stel toeristen heeft ruim 5 minuten de tijd genomen om elkaar op verschillende wijzen voor die ene tempel te fotograferen. Helaas was dit ook de beste hoek voor die foto. Eerst link staan, toen rechts. Met het peace teken. Eentje ging op een steen staan, de ander moest toen ook op die steen staan.... De fotograaf moet natuurlijk op de foto etc...... Daarna gingen ze uitgebreid de foto's die ze net hadden gemaakt bekijken op de iPad. En nog altijd zo staand dat ze ten alle tijden op je foto komen. Excuse me! Verder vandaag behalve oude complexen ook wat vogels - eentje stak zijn kop uit het gat (nest) in een boomtak. Lang leve de 35 x zoom! En vlinders gefotografeerd. Vanavond gegeten in het historisch centrum. Dit ligt op zo'n 10 minuten lopen van het hotel. Bij een stalletje 4 kipsate stokjes gehaald en later bij een restaurantje gaan zitten. Ik heb de huiskat van straat gered. Het is een kitten dat bij het restaurantje hoort. Dat dacht even de straat over te steken. Gelukkig stopten alle SUV's. Het kitten begreep er niks van. Het ging er eens goed voor zitten en was om zich heen aan het kijken waarom iedereen nu stilstond. In het hotel eten we de pannenkoeken die we onderweg hebben gekocht. Die pannenkoeken moet je beleggen met een soort van suikerspin. Zoals jullie lezen, vinden we elke dag wel iets nieuws om te snacken. Gisteren zijn we met een boot uit Bangkok vertrokken en hebben onderweg het golden teak museum en het zomerpaleis in Bang Pa-in bezocht. De wekker gaat morgen voor deze vakantie gezien vroeg. Hele week staan we om half 7 op. Dat wordt morgen een uur eerder. En dat op MIJN dag nog wel.....

Iman

Maar als het JOUW dag daardoor extra leuk maakt, geeft t niet! ;-)
Have a nice day tomorrow! xxx

Evert sr

Dat was heel wat tempelieren vandaag! Sylvia ook haar goede daad gedaan. Na de monnik van EJ moet de kitten wel een reïncarnatie van andere monnik geweest zijn. De snacks worden steeds interessanter.
Bedenk verder dat JOUW dag alleen langer wordt als je eerder opstaat! Kan EJ een taart Bangkokkerellen?

Ing

Haha, Syl, je maakt me zo aan het lachen met je verhaal, ik voel je ergernis gewoon, die stomme toeristen ook allemaal!!!
En morgen JOUW dag inderdaad, vast gefeliciteerd! Maak er een extra superdag van.

Kijk al weer uit naar het volgende verhaal.

Nicandra

Alvast heel hartelijk gefeliciteerd!????????????????
Gewoon met het Thaise equivalent van een feestmutsje op lopen morgen, misschien dat die andere toeristen je dan ook een fotoschotje gunnen! Heel veel plezier toegewenst!

Nicandra

Die vraagtekens inmijn bericht waren smiley's.... Koen niet over dus!

Nicandra

Lieve jarige Sylvia, wist jij iets over een tentoonstelling wegens het 60 jarig bestaan van Donald Duck? Er stond een foto onder de Nieuwsapp met hele rijen mensen! Of is dat het geplande uitje als jullie weer terug zijn? Veel plezier vandaag!

Annemarie

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en geniet van al het moois wat Thailand je te bieden heeft! Het zullen vast weer mooie foto's worden!

Groetjes,
Annemarie en Ronald

Syl

@ allen: bedankt voor de felicitaties. Ondanks het vroege opstaan is MIJN dag een geslaagde dag geworden. Gelukkig veel foto's gemaakt zonder toeristen. Deze gingen niet uitgebreid hun foto's op de IPad bekijken of bellen.

@ Nicandra: Ik had gelezen over de tentoonstelling, maar het was mij alweer ontschoten. Bedankt voor de herinnering. Een paar jaar geleden hebben we een keer een DD tentoonstelling bezocht. Bij thuiskomst even uitzieken of het dezelfde is.

@ Evert sr: nee, taarten kokkerellen moet even wachten tot thuis. Ze verkopen hier wel taarten, maar die zien er erg zoet uit.