wijzijnopreis.reismee.nl

Beroofd in Lopburi

Ja, ik ben vanmiddag beroofd. Het net gekochte zakje met zonnenbloempitten werd binnen 2 seconden uit mijn hand gerukt door een makaak. Ik probeer het zakje terug te trekken, maar de zonnenbloempitten vliegen al door de lucht. Ik sta nog niet eens op het complex van Prang Sam Yot! Ik heb de trap nog niet eens bereikt. De vrouw die zakjes met pitten en stukken maïskolven verkoopt, doet op die manier goede zaken. Het 2de zakje stop ik razendsnel in mijn broekzak. Gelukkig worden de meeste makaken bij de ingang afgeleid door Evert en Surachet. De stad Lopburi is niet zo bijzonder. Alleen de clans makaken en dan vooral de clan die de tempel beheert zijn leuk om gezien te hebben. Een clan heerst over de winkelstraat. Jullie begrijpen dat de winkeliers daar niet zo blij mee zijn. De makaken worden 2 keer per dag gevoerd met oa bananen door mensen uit de buurt zodat ze de winkeliers met rust laten. Verder loeren ze op toeristen met zonnenbloempitten. De makaken zijn voor de Thai heilig omdat ze in de tempels leven. Nou is dit meer rondom de tempel want met tralies worden de ingangen van het complex gesloten gehouden. In het complex staan nog 2 zittende buddha beelden (zonder hoofd. Die staan waarschijnlijk ergens in een museum in Europa ofzo) De makaken zijn bijzonder brutaal en klimmen gewoon op je. Net zoiets als de Apenheul vroeger alleen is een makaak iets groter uitgevallen dan een doodskopaapje. Surachet houdt een oogje in het zeil. Met een stok te verkrijgen bij de ingang houdt hij de makaken als ze te agressief worden op afstand. Niet door de dieren te slaan, maar door met de stok op de grond te zwiepen. De beesten schrikken van het geluid. We zien 1 makaak op wacht achter een muurtje zitten. Vanaf dat punt heeft hij een goed overzicht wie iets koopt bij het stalletje en de trap op loopt. Je kan zeggen dat ze met voorbedachte rade te werk gaan. De 2de stop is in Saraburi. Het tempelcomplex hier is bekend omdat er een voetafdruk van buddha te vinden is. Hij heeft - zo vertelt Surachet - minstens schoenmaat 60. Zoals ik gisteren heb beloofd ging ik nog een donatie aan een tempel doen. Dit keer ben ik (en jullie dus ook) gezegend met heilig water. Bij het halen van water zien we bij de supermarkt een groep monniken boodschappen doen. De jongere monniken kopen een radio en zakje chips. Surachet vertelt dat de regels voor de monniken onder de 20 jaar niet zo streng worden gehanteerd. Dit zijn veelal jongens uit arme gezinnen. Bij de monniken krijgen ze eten en volgen onderwijs. Wanneer ze 20 zijn moeten ze de keuze maken of ze echt willen toetreden. Monniken eten na 12 uur in de middag niet meer. Dan mogen zij alleen nog maar water drinken. We hebben ook de auto gezegend door een bloemenslinger te kopen bij 1 van de vele verkopers op straat. De chauffeur had dit al 2 keer eerder gedaan wanneer we lange stukken moesten rijden. Dit keer besluiten we als cadeau de slinger te kopen. De bloemenslinger - die hang je aan je achteruitkijkspiegel - moet de auto en de inzittenden beschermen op reis. Het kan aan mijn verbeelding liggen, maar het lijkt wel of de chauffeur nu harder rijdt. Raar maar waar. We komen ontzettend moe in het hotel aan. We hebben s avonds geen zin meer om de straat op te gaan. We eten in het hotelrestautant. Tot onze verbazing is het helemaal leeg! We zijn de enige 2 toeristen op het terrein. Voor ons is het fijn als dit nog even tot zaterdag duurt. Kunnen we vrijdagmiddag relaxen in het zwembad. Oh oh, nu ik dit schrijf, is het keihard gaan regenen. Beter nu dan morgen. Dan gaan we wandelen door het Khao Yai Park.

Reacties

Reacties

Evert sr

Weer goed verteld! Dat makaken team lijkt me goed georganiseerd. Zou je gids meer zelfvertrouwen krijgen door die godbeterte slinger, kan je ook te veel op vertrouwen! Ik ben benieuwd naar jullie tempelfoto's.
Geniet van de regen en nog veel plezier!

Nicandr

Die maffiose makaken lijken die de toeristen wel van je vorige verslag! Ondanks goed eten alleen maar aan nog meer denken! Zouden zij ze gesteriliseerd worden net als de duiven op de Dam? Hoop dat jullie parkwandeling morgen rustiger verloopt!

Nynke

Ik schrok van je titel! Gelukkig was het alleen een brutale aap. Die moet snel geweest zijn. En een slimme, niet geduldig wachten, maar bij de bron je pitten halen. Je hebt Darwin niet nodig om te begrijpen van welke bloedlijn we delen ;-) Mooi beschreven!

Syl

@ Nynke: sorry, wilde jullie niet laten schrikken, maar ik heb geleerd dat je met een goede titel de lezer trekt :-) deze makaak was idd supersnel en groot. Hij staat op de foto. Nee, samenwerking en verstopt achter een muur zitten is niet alleen iets dat mensen doen.

@ Nicandra: nee, de makaken worden niet gesterilisteerd. Ook de honden en katten niet. Misschien alleen door de mensen die veel geld hebben en de da rekening kunnen betalen. Daarbij de makaken zijn heilig, dus het zal wel niet mogen. Het is een natuurlijke selectie. Er komt er nog wel eens 1 onder een auto.
De parkwandeling was helaas iets te rustig voor ons doen. Hebben alleen een baby king cobra gezien. Morgen gaan we nog een keer. Doen we een wandeling van 7 uur ipv 2 uur zoals vandaag. Hopen dat we iets meer zien.

@ Evert sr: geen idee of de gids meer zelfvertrouwen krijgt door de bloemenslinger. De chauffeur in ieder geval wel. Ja, we hebben zowel een gids als een chauffeur.

Nicandra

Heb je de baby kingncobra op de foto? Dan is ie nog wel lief vermoed ik! Hoop dat jullie op de lange wandeling meer gezien hebben!

Syl

@ Nicandra: ja, ik een foto van de kleine king cobra. Hij is alleen wat wazig. Ik kan sinds gisteravond niet meer bij de bij de beheersite. We gaan nu naar Cambodja!

Syl - kan ff niet op de beheersite dus dan maar zo

Ik doe het even zo. Om een of andere vage redenen kan ik niet meer op mijn beheersite komen. Ik kan wel inloggen, maar verder dan dat kom ik niet. Ik heb al sen mail naar de site gestuurd. Hoop dat het snel in orde komt.
We zijn vanmiddag in Cambodja aangekomen. Vanochtend door een tussenpersoon naar de grens gereden. Aan de Thais kant een visum gekocht. Vonden het al vreemd dat we in baht moesten betalen en niet in dollars zoals overal staat vermeld. Het bureau om een visum te kopen staat net over de grens over gang met Thailand. We hebben 20 euro pp extra uitgegeven, maar daar staat tegenover dat we niet meer in de lange rij in niemandsland hoefde te staan. We konden meteen doorlopen naar de rij voor de douane Cambodja.
Onderweg zijn we langs een zijdefabriek gereden. Interessant om te zien hoe dat proces werkt. In de buurt van het hotel zit een handwerkfabriek waar dove mensen werken. Het handwerk ziet er beter uit dan in Thailand.

Jammer dus van het niet werken van de site. De gids heeft al veel verteld over het leven in Cambodja. En ons verhaal over de 7 uur durende wandeling door de jungle houden jullie nog tegoed.

We zitten nu in Siem Reap in een hotel in het centrum. Morgen gaan we naar het complex Angkor Wat.

Syl - kan nog steeds geen verhaal plaatsen

We zitten dus in Siem Reap en wat doe je als je in Siem Reap zit? Juist Angkor Wat bezoeken. We hebben een ticket voor drie dagen. Vandaag hebben we 7 kleinere tempels bezocht. Het terrein beslaat zo'n 230 km². Morgen staat Angkor Wat zelf op het program.

Na de jungletocht door het Khao Yai Park en de tempeltocht vandaag zijn we toe aan een massage. Bij de Art Night markt zitten tal van souvenierwinkels en massagesalons. We stappen bij Seeing Hands naar binnen. Je betaalt voor een massage hier meer dan bij de andere salons, maar deze salon spreekt ons aan. De masseurs zijn blinden en een deel van de opbrengst gaat naar projecten voor blinden. Ze bieden verschillende massages aan. We nemen de body en foot massage van een uur met airco. Dit is 7 dollar pp. Zonder airco - ventilator - is het 6.

De inwoners van Cambodja zijn nog erg traditioneel. Een matchmaker zoekt geschikte huwelijkskandaten bij elkaar. De gids vertelt de verschillende stappen die hijzelf ook heeft doorlopen. Hij is 2 jaar geleden getrouwd. Eerste stap is elkaar zien (niet praten) als er een klik is moeten eerste de ouders elkaar ook goedkeuren, stap 3 is mij ontschoten, stap 4 onderhandelen over de bruidsschat en stap 5 is een bloedonderzoek op geslachtsziekten.

Tot onze verbazing zijn er bijna geen westerse toeristen. Wat Franssn en Amerikanen. Merendeel zijn Chinezen, Koreanen en Japanners.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!