wijzijnopreis.reismee.nl

Spinnen-snack en Irrawaddy dolfijn spotten bij ondergaande zon

Met onze nieuwe gids Sophia - een wat oudere vrouw - en een verse chauffeur verlaten we Phnom Penh. De rit gaat naar Kratie. Een stad in het zuidoosten van het land. De weg wordt gerenoveerd, maar is goed te doen. China en Japan investeren in nieuwe bruggen over de Mekong. We passeren bussen en vrachtwagens die volgeladen zijn met mensen. Dit gaat vaak fout, met alle gevolgen vandien. Officieel mag dit - net als in de meeste landen - niet, maar er is nauwelijks controle. En als de politie je aanhoudt betaal je toch wat smeergeld? We weten inmiddels iets meer over het verbouwen van rijst. De 2 keer per jaar levert een wat mindere en een goede oogst op. De mindere oogst geeft rijst dat na het koken nog vrij hard is. 4 personen kunnen van een halve kilo eten. Een kilo kost 60 us dollarcent. De goede oogst - jasmijn rijst - wordt verbouwd in het regenseizoen. De oogst begint aan het eind van het regenseizoen. Een kilo voedt 4 mensen en kost 1 us dollar. We maken een korte stop bij een marktje. Hier zien we de delicatesse van het gebied: Gefrituurde spinnen. Ze zijn vrij groot. We zijn avontuurlijk ingesteld, maar deze snack laten we aan ons voorbij gaan. De sprinkhaan met zijn stekelige poten staat nog in het geheugen...... Onderweg bezoeken we tempels Phnom (mannentempel) en Phnom Srei (vrouwentempel) Hier werd beslist dat de man een vrouw ten huwelijk moet vragen. De legende achter deze 2 tempels is alsvolgt volgens de gids. De mannen en de vrouwen hielden een wedstrijd wie het snelst een tempel kon bouwen. De tempel moest volgende dag klaar zijn. De mannen lagen in het werk voor, maar de vrouwen bedachten een list. Ze maakten een vuur waardoor het leek alsof het ochtend werd. De mannen dachten dat ze - omdat ze ontzettend voorop liepen - dat ze wel even konden slapen. De vrouwen bouwden door en worden de winnaar van de wedstrijd. De inzet was dat de verliezende partij de winnende partij ten huwelijk moet vragen. Voorheen vroegen de vrouw de man ten huwelijk, maar dit was niet leuk wanneer de vrouw 'nee' te horen kreeg. Ons hotel staat in Kratie, maar we rijden een half uur door naar Kampi. Hier vandaan vertrekken de bootjes de Mekong op om de zeldzame Irrawaddy dolfijn te spotten. Op deze plek zitten er 30. Door het regenseizoen is het moeilijk om ze te zien. Het water is diep en de dolfijnen komen alleen boven om adem te halen. Ze springen niet zoals de tuimelaar uit het water. Volgens de man van de boot hebben we geluk dat we ze überhaupt zien. Je weet niet waar ze zijn. Opeens komen ze boven om adem te halen. Helaas staat op enkele foto's alleen de rugvin. Wel hebben we genoten van een mooie ondergaande zon.

Evert sr

Voor een snack net een spin te ver...

Nicandra

Na de tijgers toch een succesje met de dolfijnen?

Nynke

Girlpower :D