wijzijnopreis.reismee.nl

Pelikanen als wekker

We hebben de laatste 2 dagen heerlijk uitgerust in Niamaj. In een tentenkamp aan een meer met heel veel vogels. De tenten zijn voorzien van een heerlijk bed, mooie ruime douche en het belangrijkste een schitterend uitzicht over het meer.
Heerlijk om niks anders te horen en in slaap te vallen dan met het geluid van vogels, krekels, herten, wilde zwijnen en zelfs jakhalzen. Ze hebben hier juist om te onthaasten geen internetverbinding.

Maandagochtend 10/3 vertrekken we uit Jaisalmer en rijden via Jadhpur naar deze plek. We weten niet wat het is, maar volgens de reisbeschrijving moeten we het in een kortere tijd kunnen rijden.

Helaas is ons geluk een beetje op. Het is zelfs zo erg dat we een eekhoorn doodrijden. De chauffeur kan op tijd uitwijken voor de eerste eekhoorn die de weg over rende, maar voor de tweede kan hij dit niet. Hij is er erg ontdaan van. Het is ook nog eens de dag van Shiva. Niet erg goed voor de karma. We kijken verder heel de rit uit naar een stalletje met groenvoer om heilige koeien ge voeren. Duiven mogen ook - in de wat grotere steden zijn speciale plekken ingericht waar je de duiven kan voeren.
Heel de weg moet de chauffeur op de rem om opnieuw een aanrijding te voorkomen. De koeien, geiten, schapen en zelfs dromedarissen steken zomaar over. Het is en blijft voor ons vreemd verschijnsel.

Onderweg stoppen we weer op diverse plekken. Aan een openbare lagere school brengen we een bliksembezoek. De kinderen kunnen hun aandachf beter bij de les houden dan dat ze naar toeristen staren.
We zijn getuige van een bruidegom die zijn aanstaande gaat ophalen. Als we de auto uit zijn, is de man al van zijn paard geklommen en in een auto gestapt. Gelukkig mag ik nog een foto maken. Zijn hoofd is helemaal bedekt met bloemen.
Mr. Yadov koopt bij zijn favo groentenboer groene druiven voor ons. Zijn lekker zoet en pitloos. Op de markt slaat hij rode chilipepers en turmic poeder in. Verder koopt hij een metalen vijzel.
Bij de lekkerste tent voor samosa's koopt hij voor ons 2 verschillende soorten samosa's.

We zien gelukkig toch een stalletje met groenvoer om de heilige koeien te voeren. We kopen een flinke stapel op. Het geluk is zeker weer met ons en met een overstekende eekhoorn. Ook al moet mr. Yadov vol op de rem.

Dinsdagochtend 11/3 worden we gewekt door het geluid van regen en wind?? Nadat ik uit de tent naar buiten tuur zie ik de kolonie van pelikanen vlak voor onze tent. Ze maken met hun vleugels door oo het water te slaan een hoop kabaal. Op deze manier jagen ze gezamenlijk de vissen op. Het is nog vroeg, pas half 7 en de zon moet nog opkomen.

Tegen half 10 gaan we met 1 van de zonen van de eigenaar en 2 oudere dames uit Australie een tocht in de buurt maken. We bezoeken een farm waar we zien hoe de familie daar het kaf van de anijszaad aan het slaan zijn en in zakken stopt. In 1 zak gaat 50 kilo en levert ongeveer 90 roepies per 1 kilo op. Op het land van deze familie staan verschillende soorten gewassen. Een gewas wat er ieder jaar staat in hennep. Dit levert een klein maar vast inkomen op. De andere gewassen wisselen per jaar. Het geld dat de mensen verdienen zetten ze om in sieraden voor slechte tijden. En nee, ze jatten het niet van elkaar.
De mannen dragen verschillende kleuren tulbanden. Rood wordt gedragen door boeren, fel gekleurde zoals bijvoorbeeld neon geel of roze door boeren die semi-retired zijn, wit door boeren die met pensioen zijn. Tulbanden in allerlei kleuren wordt gedragen door bijvoorbeeld tapijtwevers.

De tijd heeft hier stilgestaan. Het grote deel van het land wordt met handgereedschap bewerkt. Het is een groot probleem om arbeiders te vinden die helpen met het land te bewerken en te oogsten. De kinderen trekken als ze klaar zijn met school massaal richting de stad. De ouderen blijven achter en houden vast aan hun gewoontes. Net als de schoenmaker, de herder die van bij elkaar gespaard kamelenhaar draad maakt en de man die harken maakt. Alleen een jonge jongen is na zijn studie en stage teruggekeerd naar het dorp en bij de timmerman in dienst gegaan. Ze hebben voorlopig werk genoeg. Ze halen de orders binnen voor de raamkozijnen en deuren. Het hout, teak, wordt aangeleverd vanuit het midden van India.
De pottenbakker, zijn vrouw beschildert ze, heeft ook zat werk. De aarde potten gaan maar zes maanden mee. Hij levert aan iedereen in het dorp. De potten worden weer gebruikt om water bij de dorpskraan te halen. Hij ruilt de potten voor graan. Een deel gebruikt hij zelf en het andere verkoopt hij op de markt.
In het dorp staat een schooltje voor 180 leerlingen en negen leraren/leraressen.
De eiganren van het hotel onderhouden het dorp en de school. Jaarlijks zorgdn ze voor pennen, schriften en studieboeken. Als de boeren hulp nodig hebben, dan kloppen ze bij hun aan. Goed om te weten dat een deel van ons geld naar het dorp gaat.
Tijdens de rondgang door de buurt zien we trouwens allerlei vogels zoals een andere bijen-eter; een zwarte robin: verschillende duiven: een scholekster?

Na een uitgebreide lunch, kunnen we voor het eerst deze vakantie uitrusten. In de namiddag gaan met de neef vande eignaar vogels kijken rond het meer. We nemen meteen de 3 honden mee. Een drager neemt de superverrekeijker mee. Deze ziet trouwens onderweg de meeste vogels. De man heeft echt hele goede ogen. Hij ziet ook tot verbazing van de neef een arend. De neef tuurt nog even door de kijker, maar de arend was inmiddels gevlogen.

Woensdag 12/3 helaas niet gewekt door het geluid van de vleugels van de pelikanen op het water. Ze zitten met zijn allen op kluitje aan de kant. Het is te koud om te vissen. De zonsopkomst is al geweest, maar de zon zit verstopt de wolken. We hebben het ook koud en hebben voor het eerst deze vakantie een vest aan. Met uitzicht over het meer zitten we aan de thee. Een paartje pied king fisher zit naar hun ontbijt uit te kijken.

Vandaag rijden we naar Jaipur. We maken niet veel stops onderweg. Even voordat we stad in rijden, gaan we langs bij de ooms, tantes, nichten en neven van mr. Yadav. Geen idee meer hoe de familietakken lopen. Ze wonen met zijn allen in 1 huis. Aan de straat zit hun restaurant. Na het drinken van een kopje thee, lopen we achterom om de rest van de familie te begroeten.
Bij een paar stalletjes in de buurt proberen we weer lokale snacks uit.

Morgen bezoeken we de stad Jaipur.