wijzijnopreis.reismee.nl

Bekeuringen in India zijn niet mals

We overnachten zo'n 40 km van de stad Jaipur in een oud paleis. Het slapen in oude paleizen en forten heeft wel wat. De nakomelingen van de koningen moeten hun gebouwen op deze manier wel opstellen voor publiek om inkomen te krijgen waarvan ze hun gebouw kunnen onderhouden.
Jaipur heeft als bijnaam Amberstad omdat de gebouwen roze gekleurd zijn. Het is vergeleken met de andere staden die we in deze provincie hebben bezocht erg toeristisch. En om eerlijk te zijn, zijn we heel blij dat we andere steden hebben bezocht. De gebouwen, forten en paleizen zien er mooier uit. En hopelijk blijft dat zo.
Naast het Amberfort bezoeken we de astrologie-tuin. In deze tuin staan allerlei instrumenten om de stand van de zon en de sterren te lezen en aan de hand hiervan de dag en de tijd te bepalen.

Het is voor ons doen een stil dagje. We bezoeken wat winkeltjes en doen het voor de rest rustig aan.
Mr. Yadav trakteert ons in de ochtend weer op samosa's. In de buurt van het hotel nemen een kijkje bij een melkfabriek. Dat houdt hier in dat de boeren met een emmer melk komen. Voor 1 liter melk krijgen ze zon' 50-60 roepies. De melk wordt meteen in een grote bak gedsan. Voor de grote bak staan kleinere bakken waarin ze de melk verwarmen. Bij iedere bak staat iemand om de melk te blijven roeren totdat er een vorm van frommel ontstaat. Hier wordt later suiker aantoegevoegd en maken ze er snoepjes van. Deze proeven aan het einde van de dag in de stad.

Bij de lunch moet ik opnieuw aan de bak en heb opnieuw mijn chapati gemaakt.
De gids wist volgens mij niet zo goed wat hij met ons aan moest. De verkoop van melk kwam ter sprake. In de Jaipur wordt voornamelijk koeien- en buffelmelk verkocht. Ik vroeg hoe het zat met kamelenmelk. Dat was volgens de gids niet zo lekker en wordt het alleen gedronken door de mensen uit het noorden van het land. Wij vertellen dat wij het bet vinden smaken dan koeienmelk. Hij was helemaal verbaasd dat wij kamelenmelk in de woestijn hebben gedronken. En dat we gewoon de straat oversteken als al het verkeer voorbijraast. De arme man staat nog op de stoep als wij de overkant bereiken.

Veel spannende dingen vandaag niet meegemaakt. In de stad gaat het er qua regels wel wat strenger aan toe. We zien geen koeien meer op straat of overbeladen vrahtwagens. De chauffeur wordt echter aan de kant gezet door een verkeersregelaar. Hij krijgt een bekeuring omdat hij een u-bocht maakt op een plek waar dit niet mag. De kosten zijn 100 roepies. (1,20 euro)