wijzijnopreis.reismee.nl

Happy Holi

Vanochtend vroeg afscheid genomen van Yadav. Gisteravond op de valteep nog een bruiloft gezien. Tot groot plezier van de aanwezigen heb ik meegedanst. Yadav koopt bij een straatstalletje warme melk voor ons dat geserveerd wordt in een aardewerk kruikje. Waarom weet ik ook niet, maar dit moesten we van Yadav proberen.

Onze avonturen van voorgaande dagen:

Eergisteren, vrijdagmiddag, het fort vlakbij Agra bezocht. Wel mooi, niet zo groot. En erg toeristisch. Agra zelf is gewoon een grote, drukke stad. De wegen in centrum gaan nog wel, maar daar buiten zijn de voor ons weer bekende hobbelwegen. De wegen spoelen vaak voor een deel weg in de regentijd. Daarnaast zullen die 100 toeringcars niet echt helpen. Hier valt het contrast tussen arm en rijk op. Tussen de mooie hotels, 'normale' huizen ook mensen in tenten kangs de kant van de weg. Onderweg zagen we ook nomaden, maar die reisen rond. Van deze weet ik dat niet zo zeker. Hierbij liggen de bergen afval verspreid door de stad. Zo ligt er 1 naast een luxe hotel waar we langs rijden. De koeien die op zoek zijn naar etenin de berg maken het plaatje compleet.
De gids is, naast het rondleiden van toeristen, werkzaam voor het archelogisch instituut van India.
Vrijdagavond zien we voor het eerst de Taj Mahal. Van de achterkant weliswaar. Vrijdag is de Taj Mahal gesloten voor publiek. Alleen gelovigen die de naastgelegen moskee bezoeken, hebben toegang tot het terrein. Wij zien de zonsondergang. En pakken dankzij onze gids nog een leuk foto-spot mee. Aangezien iedereen het terrein al had verlaten, mochten wij onder een draadje door een foto maken van Taj Mahal met een spiegeling in het water. Op deze manier krijgen wij een mooie foto zonder het afzettingsdraad.

Zaterdag gaat de wekker om 05:00 uur en om 06:05 staan wij in de rij voor de controle-poorten van de Taj Mahal. (Dit was op ons eigen verzoek) De deuren gaan om 6:25 open en er staat nu al een rij van zeker 10 minuten. We hebben redelijk mooie foto's van de Taj kunnen maken. Helaas niet helemaal zonder andere toeristen.
Na 9en zijn we weer terug in het hotel waar wij snel ontbijten om een uur later weer te worden opgehaald.
Wij bezoeken de kleine Taj Mahal, bekend als juwelenkistje, en het fort.

Na een lange reis met de trein en auto tegen 18:00 aangekomen in het eerste wildpark. We zaten in een luxe trein en dan in eerste klas. We zitten tussen de rijke en moderne Indiers. Allemaal met een eigen stoel die naar achteren kan worden geklapt. Er wordt een ontbijt, soep en lunch aangeboden. Het ontbijt slaan we over. De rest van het eten is beter dan wat je bij sommige vliegmaatschappijen krijgt. Bij het eindstation Bhopal worden we opgewacht door een travelagentje. We snappen deze tussenschakel niet. Gelukkig rijdt hij niet mee tot het eind, maar stapt na een korte introductie uit. In 4 uur tijd worden we door een chauffeur die amper Engels spreekt naar het wildpark gebracht.
Het is een gemeleerd gezelschap zowel de toeristen als de personen die de leiding hebben. De meeste toeristen hebben iets met schrijven of fotograferen.
De opperleiding heeft zijn studie oncologie aan de wilgen gehangen en heeft de leiding van reservaat dat pas 5 jaar bestaat op zich genomen. Andere parkrangers hebben hun goede baan (bankwezen bijv opgezegd)
We worden gekoppeld aan een koppel uit Zuid-Afrika. Zij zijn een paar uur voor ons binnengekomen. Hij is schrijver van het boek voor de leeuwen?? En heet Peter...

Maandag 17/3 starten we de ochtend met een wandelsafari aan de rand van de dorpen. Het park zelf is vanwege holi festival gesloten.
Na het ontbijt kunnen we even rusten, maar dat is van korte duur. Met de leiding, rangers en een groep Amerikanen vieren we Happy Holi en poederen elkaar. Onze aanschafwas makkelijk afwasbaar. Een van de paarse kleuren waarmee een ranger kwam aanzetten gaat minder makkelijk van de huid.
In kranten werd gewaarschuwd om niet de troep uit China te kopen. het is goedkoper, maar slecht voor huid en haar vanwege de chemicalien....
De shirts en broeken zijn niet meer te redden. De Amerikanen wisten niet wat hun overkwam en kenden holi niet....