wijzijnopreis.reismee.nl

Geluk van een jarige

Eindelijk na een week in wildparken te hebben doorgebracht (dit is inmiddels de 4de) hebben we nu op onze een na laatste game drive gistrermiddag een tijger gezien. In de laatste 30 minuten. Jemig, wat waren wij opgelucht toen de ranger haar zag lopen. Al dagenlang hoorden we iedere keer alarmsounds van de spotted deer en samba deer en zien we pootafdrukken in het zand. En wat waanzinnig om dan nu eindelijk een tijger te zien. Ze bijft een tijd naast de weg lopen. Helaas heeft deze chauffeur/naturalist geen idee van foto momenten. Op het moment dat ze vlakbij de wagen is en we het fototoestel scherpstellen, rijdt hij de wagen naarvoren. Maar gelukkig toch enkele mooie shots.

We hebben een dag eerder al een grote kat gezien. Op Evert zijn verjaardag tijdens laatste rit door het derde park in de laatste 20 minuten op weg naar de uitgang ziet de ranger gelukkig een luipaard. De dieren laten zich hier minder makkelijk zien dan in Afrika. Het aantal tijgers dat in het park leven is niet veel, maar zo weinig dat is wel iets om van te schrikken.

Verder veel vogels varierend van roofvogels tot aan bee-eters gespot. Van sommige vogels zelfs mooie foto's gemaakt waar menigeen vogelaar jaloers op is. Verder jakhals, spotted deer, barking deer, samba deer, pauwen, makaken, gaur en common langur.

Ons laatste lodge is trouwens een wat sjieker lodge dan de vorige 3. We hebben in de bibliotheek beschikking over wifi. Laatste week niet veel geschreven. We vallen 's avonds om van de slaap na een dag tijgerjacht. Dit houdt in ergens om 05:00 uur op, tegen 11:00-12:00 terug bij de lodge. Afhankelijk welk park je zit, om 13:00 lunch, om half 3 weer een game-drive en tegen 18:00 terug. Tussendoor douchen, ook na de eerste rondrit want het is onwijs stoffig. Tegn 21:00 liggen we moe op bed. De temperatuur varieert enorm. Het is momenteel nog winter en in de ochtend ksn het behoorlijk fris zijn tegen de 2 graden. De jeeps zijn allemaal open. Gelukkig worden er dekens en in sommige lodges warm water kruiken uitgedeeld. In de middag als de zon goed schijnt kan het zomaar 30 graden zijn. Dit is nog niks in de zomer. Dan schiet de temperatuur omhoog naar 48 graden......
In India is er geen lente/herfst.

Uiteraard veel gebeurd de laatste dagen. In onze eerste park is er vanwege het Holi-festival (bij ons beter bekend als gekleurde poeder gooien) op maandag geen game drive. Onder leiding van een van de naturalisten en een koppel uit Zuid-Afrika maken we rond het park een wandeling om vogels te spotten.
Bij terugkeer verzamelt iedereen die mee wil doen aan kleurtjes gooien zich buiten in de achtertuin. Maar goed dat we onze eigen munitie hebben meegenomen. Helaas heeft een toerleider dat van een andere groep ook gedaan. Met een groep Amerikanen die niet wist wat hun overkwam en de leiding van het park hebben we elkaar goed beschilderd.
Wij hebben trouwens goed poeder gekocht. Dit poeder ging er na het wassen meteen af en is gemaakt op basis van natuurlijke materialen. Mr. Yadav heeft voor ons het poeder uitgezocht en gekocht want er is tegenwoordig veel chemische troep uit China op de markt. De waarschuwingen hiervoor staan in alle kranten.
We zijn namelijk bekogeld met paars poeder en dat ging niet uit de - oude kleren - en pas na 3 dagen schrobben zijn de vlekken van het lichaam.

Het eerste park stsat niet bekend om de tijger. Hier moet je naartoe sls je de lippenbeer wilt zien. En daar hebben we in totaal 6 van gezien. Waarvan 1 moeder met 1 jong. En 1 moeder met 2 jongen. Deze zijn nog erg klein en worden gedragen door moederbeer op de rug. In de middag een kano safari en s avonds een game drive. Telkens opnieuw ingedeeld bij het koppel uit Zuid-Afrika. Zij trekken met dezelfde organisatie langs dezelfde parken. We verblijven in dezelfde lodges. We rijden wel met eigen chauffeur achter elkaar tussen de parken. In park 2 en 3 hebben we wel onze eigen prive safari, maar in park 2 zijn er verder geen toeristen en in park 3 worden we aan dezelfde eettafel ingedeeld. We kunnen het goed met elkaar vinden en moeten er om lachen dat ze ons steeds aan elkaar plakken. Wij vertrekken een dag later uit park 3 en komen erachter dat ze in park 4 in een andere lodge zitten. We hadden nog geen adressen uitgewisseld omdat we elkaar toch wel weer zouden zien. Heel toevallig hebben ze gistermiddag een rondleiding bij onze lodge. Ze zijn vrienden met de eigenaar/oprichter van de reisorganisatie en hij is na jaren gids in Zuid-Afrika te zijn geweest nu reizen naar Afrika aan het promoten/verkopen.

In park 2 de eerste nacht in een starbed geslapen. Dat is een plaat van hout op palen (hoog) met daarop alleen een bed onder een te kleine klamboe. Dit is alleen voor de avonturiers. De andere tenten zijn weer asociaal ruim met een normaal bed, douche en toilet. Heerlijk geslapen, naar sterren gestaard, maar helaas geen wilde dieren beneden gezien.
Soms komen er wilde dieren uit het park naar de rand waar de lodge staat. Tussen het park en de lodge ligt nog een enorme bufferzone. Het park is 20 minuten rijden verderop. Hier dus geen tijger gezien. Wel veel spotted deer, vogels en jakhalzen etend van een prooi. Enige wat we zienis een gilmps van een wegrennend luipaard.

In park 3 gaan we samen met de manager Tarun op zoek naar tijgers. Hij is al 25 jaar werkzaam in dit park. Het is er erg druk. Behalve een nieuw hertensoort, vogels, mongoose niets gespot. De auto's mogen maar in een klein deel van het park komen. Het grote deel van 80% is afgesloten.
Zelfs de dag dat we een olifantenrit van 3 uur hebben en een volle dag het park in mogen (moet je toestemming voor aanvragen en natuurlijk extra voor betalen) levert niks op. Alle medewerkers van de lodge en de Zuid-Afrikanen leven mee. Zij hebben wel geluk gehad om een tijger te zien, ook al is het heel kort. (In park 4 hebben zij nog een tijger gezien) Maar goed, Tarun denkt dat het aan hem ligt en stuurt iemand anders mee voor goed geluk. Dit levert dus het luipaard op.