wijzijnopreis.reismee.nl

Dit is minder....

Even voor 9 uur staan we bij het Dieng-plateau en worden wij rondgeleid door een gids. Het Dieng-plateau bestaan een aantal Hindoe-tempels. Helaas is het door de aardbeving van een aantal jaren geleden vernietigd. Het is weer gerestaureerd, maar sommige onderdelen zijn verdwenen oa door vandalen en de weersomstandigheden.

We bezoeken verder het gekleurde meer. Van bovenaf een berg heb je een goed uitzicht over het meer, dat gekleurd is door een zwavelbron. Het stinkt er dan behoorlijk.
De derde stop is een vulkaan. De stoom uit de vulkaan die wij bezoeken wordt door de overheid gebruikt om electricteit op te wekken. Met leidingen in de grond voorzien zij heel Java en Bali.
Het water om de plantages beneden aan de berg te voorzien, komt uit de bergen en wordt door middel van slangen verdeeld. In het regenseizoen wordt er rijst verbouwd en als dit mogelijk is wegens gebrek aan water dan wordt er tabak, tomaat of casava verbouwd. Ook aardappel is een geliefd gewas. Een van de afnemers is trouwens Kentucky Fried Chicken.
Het is erg druk op de weg. Zoals in veel landen overal vrachtwagens, moters en voetgangers. En dan gebeurt het plotseling. De chauffeur rijdt een voetganger aan. Hij tikt hem met zijn linkerkoplamp de heup van de man. Wij zien de man doorglijden richting links. Onze chauffeur stopt niet, maar is opzoek naar het politiebureau om zich te melden. Even verderop zien we er 1. Een aantal mensen op een motor hadden de achtervolging ingezet. De politiebaas kalmeert ze en stuurt ze weg. Wij worden uitgenodigd om binnen in het bureau te wachten. Dit duurt een tijdje. Mr. Teddy verontschuldigt zich en vraagt of wij niet willen lunchen. De politiebaas wijst ons een restaurantje aan.
Heel avontuurlijk wijzen wij iets op de menukaart aan. De bakso weten wij al. Sota sapi moet ook goed gaan, en we zien wel wat Ayam goreng kepala doet. Het is in ieder geval iets met gebakken kip. De soto sapi was lekker, alleen jammer dat het soto sapi jeroan is (hart, die heb ik er uitgevist) De kepala hebben we maar gelaten voor wat het is. We weten nu dat we beter voor dada of paha kunnen gaan. Kepala is namelijk het hoofd van de kip.....
Weer terug bij het politiebureau is het papierwerk nog steeds bezig. Het slachtoffer is overgebracht naar een ziekenhuis. Verder komen wij er niet achter hoe het met hem gaat. Er stappen 2 agenten met lichtgevend hesje binnen. Na wat gebabbel zegt Mr.Teddy dat we naar het hoofdkantoor van de politie in Wonosobo moeten en 1 van de politiemannen met lichtgevend hesje rijdt mee. Maar eerst willen zij graag met ons op de foto. Vooral Evert zijn lengte vinden ze grappig. Als iedereen klaar is met zijn telefoon foto's te nemen, geef ik mij camera aan een omstander want wij willen dan ook een foto.
Bij het hoofdkantoor moeten we nog een half uur wachtten. Mr. Teddy krijgt een tijdelijk rijbewijs en met een bijrijder mag hij ons naar ons hotel in Borobudur brengen. Hier wacht zijn collega ons op. Helaas moeten wij dus afscheid nemen van Mr. Teddy. Hij moet terug om papierwerk in orde te maken.
Dus, nooit zelf rijden in het buitenland en pas op als je langs de kant van de weg loopt.
We eten in het seafood restaurantje naast het hotel nadat we 15 minuten in het donker op straat hebben rondgewandeld, (helemaal goed opletten) Als we gaan zitten, krijgen we een semi-engelse menukaart. Dat is al fijn. Het eten, bestaande uit hoe kan het anders, uit voornamelijk seafood, was heel lekker.
De wekker gaat morgen ontzettend vroeg.Om 6 uurwillen wij bij de poorten van het tempelcomplex de Borobudur zijn.

hedy en karin

Hallo evert en sylviä heb jullie verslag gelezen al hëel wat mee gemaakt. Bakso heb ik ook gegeten.nu ik ben benieuwd naar het volgende verslag.karin en ik zijn bij sail geweest .de buren karin no116 hebben een boot dus we hebben sail vanaf het water gezien.met de heren gaat goed ga er morgen weer na toe.nu geniet van alles.

Syl

Genieten doen wij zeker. Mooi om te lezen dat alles goed gaat.