wijzijnopreis.reismee.nl

Tour de Java

Gisteren heel de dag in de auto doorgebracht. De 7 uur durende tocht ging van Turi naar Kediri. Bij Surakarta maken wij een stop bij het paleis van de prins. Dit is een neefje van de sultan uit Yogjakarta. Tot onze verbazing had de prins wel leuke bijzondere items tentoongesteld. Zoals gouden oorbellen, en vergulde borststukken en haarklemmen die wij bij de tentoonstelling 'Goud van de goden' hebben gezien.

Wij rijden via de bergen verder met een korte thee stop (en foto moment). Opeens zien wij stalletjes met aardbeien. Mr. Widan vertelt dat dit gebied bekend staat om zijn aardbeien en haikido-pompoenen. Op sommige plekken zijn velden waar jezelf aardbeien mag plukken. Wij kopen een mandje bij een van de stalletjes langs de kant van de weg. Ze smaken prima. Het is een leuk dagje uit voor de mensen uit de omgeving die de verkoeling van de bergen opzoeken. Overal waar het toe laat, picknicken de locals.
Tussen het drukke verkeer zien wij mensen gekleed in wielrentunue op een wielrennerfiets de berg op komen. Bij de vijfde maakte ik een grapje dat de tour van Indonesie aan de gang is. Mr. Widan zegt dat men inderdaad aan het trainen is voor de ronde van Java. Sommige deelnemers staan puffend langs de kant van de weg, anderen spelen vals en rijden achterop een motor met de fiets aan de hand. De politie helpt ook een handje door ze omhoog te duwen.
Rond 6 uur komen we aan in Kidiri, een drukke stad. Hoe vreemd het klinkt, wij zijn moe van het hangen in de auto. Wij nemen afscheid van Mr. Widan. Hij was een tijdelijke chauffeur en moet terug naar Jakarta om nieuwe toeristen op te halen. Hij heeft al een kaasje van ons gehad. We geven nog een pak stroopwafels en geldtip voor de goede zorgen van afgelopen dagen.
Het is dat we moeten eten, maar we hebben eigenlijk geen zin om de deur uit te gaan. Het restaurant behorende bij het hotel trekt ons niet. Op straat zien we eetstalletjes die een kleed op de stoep hebben gelegd. Hier op kunnen hun klanten dan zitten. We nemen plaats bij een klein Chinees restaurantje. Hier kan je in ieder geval gewoon zitten. Al wachtend komen we er achter dat we een goede hebben uitgezocht. Het is niet alleen druk met locals, maar ze doen ook aan afhaal en bezorgen (dat laatste denken wij tenminste. We zien een man op een motor steeds met plastic tasjes heen en weer rijden.
Met een verse chauffeur - en weer een superbrede auto - gaan wij maandagochtend verder met als eindbestemming vulkaan Bromo. De chauffeur Mr. Cocun weet nog een mooie stop onderweg: een waterval. De waterval is 84 meter hoog. Er komt een forse stroom water uit. In het regenseizoen stroomt er nog meer water naar beneden.
In het gebied moeten ook makaken zitten. Wij zien een oude makaak met arthrose die de vuilnisbakken aan het controleren is.
Rond het middaguur stoppen wij in een oud koloniaal stadje Melang, ooit ontstaan voor gepensioneerden. Tegenwoordig is het een stad, de pensionada's zijn er niet meer. In het centrum staan de oude gebouwen nog wel. De straat is een brede laan met in het midden een groenstrook vol geplant met prachtige planten en struiken. Mr. Cocun zet ons af bij een vogeltjesmarkt. Ik begrijp nu waarom ik in het wild geen vogels zie. Die zitten allemaal hier op de markt in een kooitje. Verder zien we geimporteerde/gekweekte vogels, uilen, mini-reigers, puppies, eekhoorns, fruitbat en zelfs Persische katten.
Het reisbureau had bedacht dat wij moesten gaan eten bij 'Toko oen' waar gezelligheid heerst sinds 1930. Het zit er vol met blanda's. Helaas is de tafel achterin hoek geen optie. Een mierenkolonie heeft het servettenhoudertje overgenomen. Buiten zitten we gelukkig rustig. Op de kaart zien we dingen als (garnalen)kroketjes met mosterd en uitsmijter staan. De sate was al op. Dan maar gado-gado. Ik heb niet 14 uur in het vliegtuig en drie dagen in een auto gezeten om een broodje huzarensalade in Malang te gaan eten.
We shoppen nog wat rond. In een laatste zaakje 1 mooie stof gezien.
Stoppen onderweg om mooie vergezichten op de foto te zetten valt hier op Midden-Java niet mee. De weg is er te smal voor. De berm laat het niet toe. Voor je het weet parkeer je de auto op een kleedje waar koffiebonen liggen te drogen.
Warungs mag je buiten de grote steden overal beginnen als je dat wilt. Hier heb je geen vergunning voor nodig. In de stad wel. De eetstalletjes met kleedjes op de stoep zijn illegaal. Als er teveel in 1 straat staan, wordt deze schoongeveegd. De mensen verhuizen dan naar de omringende straten totdat ze daar weer met teveel staan en het circus opnieuw begint.
In Indonesie zijn er dertig soorten kroepoek. Ze maken ze hier niet alleen van garnalen en vis, maar ook van bijvoorbeeld rijst en aardappel. De chauffeur eet geen kroepoek meer. Dit verergert namelijk de reuma.
In een van de steden waar wij door heen rijden wordt een grote politiecontrole gehouden. Alle chauffeurs van motors worden aan de kant gezet en moeten laten zien dat ze een rijdbewijs hebben. Als ze dit niet kunnen tonen, kunnen ze een boete krijgen van 35,00 euro. Dit is een behoorlijk bedrag. Gisteren bij de Chinees hebben we namelijk voor 2 flinke gevulde borden en ijs-sinaasappelsap 4,50 euro betaald.
Bij Bromo aangekomen zien we velden vol met tomatenplanten staan. Daar is nu alleen een overschot van. Voorheen was de prijs voor 1 kilo 6.000 roepies. Nu nog maar 2.000. Wie dapper is geweest om chili te planten heeft goed gegokt. De prijs daar van is gestegen. Die is gegaan van 20.000 naar 60.000 roepies voor 1 kilo.
We zitten in een klein lodge - 1 ster hotel maar na de Rimba lodge leukste tot nu toe - onder aan de voet van de vulkaan. Morgen om 3 !! uur zitten we in een jeep om de vulkaan echt te beklimmen.

Nicandra

Doen die mensen hun best om te leren huzarensalade voor de toeristen te bereiden. ... Weer niet goed!
Veel plezier op de vulkaan!

Evert sr

Weer een mooi verhaal! Veel plezier op de vulkaan.

Berdine

Weer leuk verhaal, dank ervoor en voor de foto's!

Ron Bulder

Het is alsof ik zelf op vakantie ben, leuk.................!!
Bedankt voor de verslagen.

Kim

Oww genieten weer, zal de foto's wel na de vakantie zien :-) Heel veel plezier nog!!

Syl

Genieten doen we zeker. En doen we ons best op nog meer mooie verslagen en foto's.