wijzijnopreis.reismee.nl

Relaxen op Bunaken

Opnieuw vroeg uit de veren.Om 6 uurvertrekken wij richting het vliegveld van Surabaya.Om 8:00vertrekt ons vliegtuig. Dit keer op tijd. Ik weet niet of ik de redenen had vermeld van de 2 vertragingen van onze vorige vluchten? Dat komt door de bosbranden die soms op Kalimantan voorkomen. Vanwege de rook kan het dus zijn dat er vertraging ontstaat.

Ik zit naast Evri. Een vrolijke vrouw en zij is dominee. Ze is op weg naar een vrouwenbijeenkomst in Manado.
De landingsbaan op Manado ligt tussen de bomen in. Buiten aangekomen worden wij niet opgewacht door een organisatie. Wel door enkele tientallen taxi-chauffeurs. Als ze door hebben dat wij door iemand zouden worden opgehaald, maar dat die er nog niet is, beginnen ze een zoekactie. Binnen no-time komt een taxi-chauffeur aangelopen met onze chauffeur. Deze brengt ons naar de haven en van hier uit vertrekken wij met de boot naar het eiland Bunaken. Het is zo'n 45 minuten varen.
De boot meert niet helemaal aan op het strand. Het laatste deel moeten wij zelf door het water afleggen. Ze spreken geen Engels hier. Dus wij zijn vol verbazing als er een huisje wordt open gedaan en onze koffers erin worden gezet.
1 persoon spreekt redelijk Engels en vertelt het 1 en het ander. De manager zit nog Manado om dingen te regelen. Na de lunch (eten wat de pot schaft) gaan wij het strand op. We wilden weten waar we een snorkeluitrusting kunnen regelen, maar niemand aan wie wij het kunnen vragen. We lopen naar een pier en keren weer om. Beneden voor onze lodge zien we een huis met duikspullen. Hier kunnen we een snorkelset regelen. We gaan meteen het water in. Voor de 'deur' zijn er al vele soorten vissen te zien zoals de duivelsvis, nemo, blauw met gele vissen, grote zwarte, platte zwart/gele vissen, zeesterren.
Het rollei-toestel doet het redelijk goed.
Rond 6 uur worden wij geroepen voor het diner. (Eten wat de pot schaft) we zitten met nog 2 stellen op het resort. Het resort is klein, maar er zitten meerdere kleine resorts naast elkaar. De manager komt eindelijk op Bunaken aan en volgens het stel naast aan tafel zou hij wijn regelen. Kijk, daar worden wij blij van.
De manager is een Deen, getrouwd met een Indonesische en heeft een dochter. Hij werkt/woont alweer 20 jaar in Indonesie. De eigenaar van de lodge is een Nederlander, maar die is er niet. We bekijken de fles wijn. Het is een Shiraz uit Australie. Nu zijn wij helemaal blij.
Voor morgen hebben we een bootje geregeld om ons naar diverse snorkelplekken te varen.
Evert dacht mij een leuk schelpje te geven. Die bleek later nog bewoond. Leuk om te zien zijn de kleine zeeslakken/kreeftjes over strand kruipen. Weer eens wat anders dan naaktslakken in je tomatenplant.

Evert sr

Wel weer eens rustig na al dat bezoek van grote steden!

Berdine

Heerlijk even weg uit de drukte!