wijzijnopreis.reismee.nl

Zeeschildpadden en mooie vissen

Communicatie onderling is niet goed. De boot waar wij om hadden gevraagd is er nietom 8 uur. De afgesproken tijd. Wel is er een klein smal bootje, in evenwicht gehouden door aan weerskanten een bamboe lat. We varen met het kleine bootje mee. De man van wie het bootje is spreekt geen Engels, maar van de Deen krijgen we een plattegrond mee. Hier heeft hij wat dingen aangekruisd waar we naartoe kunnen.

We beginnen bij turtle city. Hier heeft helaas de rollei de geest gegeven. Het zijklepje sprong bij het springen in het water open. De onderwaterfoto's mogen jullie zelf een keer gaan maken. Wat ons betreft een aanrader. We hebben hele mooie vissen gezien. Thuis zal ik eens gaan zoeken op internet of iemand foto's heeft gemaakt die ik kan kopieren.
Bij turtle city zien wij inderdaad de zeeschildpadden voorbij zwemmen. Rond het koraal (wel afgestorven) zien we weer tientallen vissen in de meest uiteenlopende kleuren. We zien 'potlood' vissen, pijlvissen, zeeanemonen.
We varen naar een klein eilandje verderop. (Hier worden katten gegeten. We hebben gelukkig een tasje met bananen vanuit de lodge meegekregen) ook hier is het mooi snorkelen.
In de lunchpauze ga ik op schelpenjacht en vind een paar mooie exemplaren. Ze gaan mee naar Bunaken waar ik met een andere camera de schelpen op de foto zetten. Helaas mogen wij ze niet meenemen naar huis.
We varen weer terug naar ons eiland om aan de andere kant te snorkelen. Hier zijn wel veel vissen die erg nieuwsgierig zijn en op je afkomen, maar het koraal is minder. Ook is hier meer vervuiling. Misschien dat door de stroming alles hier naartoe wordt gespoeld.
Terug rond 1/2 3 krijgen wij heel lief alsnog een lunch. Wij zijn ondanks de t-shirts goed verbrand. Insmeren ging lastig op het kleine smalle bootje. Ik ga in de namiddag nog op slakken/kreeften jacht. En heb een mooi exemplaar gevonden dst wel model wilde staan.
Hopelijk morgen een dolfijnen excursie en anders gaan we via turtle city nog een keer terug naar het kleine eiland naast Bunaken om daar wat meer te snorkelen.

Evert sr

Jammer van de onderwater camera...was een korte pret. Dan maar alles naar boven halen om te fotograferen!

Berdine

Weer hele leuke verslagen, we genieten mee.

Nancy

Hi Syl en Evert,ik vind het leuk om jullie verhalen mee te lezen.Jammer van de camera!

hedy en karin

Hallo sylvia en evert heb net jullie verhalen gelezen wel spannend hoor.wat hebben julie in toko oen gegeten.oma en opanhebben een tijdje in surabaja gewoond en ook op malang.en was de kopi toprak lekker.met de twee rakkers gaat het goed ze zijn lief voor elkaar.nu geniet van alles.groetjes van het thuis front.

Syl

Evert had, dacht hij, soto ayam genomen. Ik heb gado-gado gegeten. De sate was namelijk op. Staan kroketjes en uitsmijter op de menukaart, maar daar hadden we geen zin in. Kunnen we thuis ook eten. Je bedoelt de kopi loewak? Ja, die was lekker sterk.