wijzijnopreis.reismee.nl

Op de boot naar Rinca eiland

Gisteren was voor ons doen een rustige dag. Uitgeslapen enom 9:00richting Denpasar gegaan. Met het verkeer zat het mee en wij waren dan ook ruim op tijd. En uiteraard hadden wij weer eens vertraging. Oorspronkelijk zouden wij met Lions Air vliegen, maar om onduidelijke redeneni is dit overgezet naar Wings Air, die tot dezelfde groep behoort. Jammer genoeg mag de reisbagage met Wings Air niet boven de 10 kg uitkomen. Wij hebben allebei 17 kg, dus wij mogen bijbetalen, ongeveer 15,- euro. Wij vliegen met een klein propellervliegtuig waar ongeveer vijftig mensen in passen naar het eiland Flores. Het begin van onze dagen rondom Komodo.

Wij worden opgewacht door onze gids Iwan. We brengen een bezoek aan een mirror cave. Heel vroeger stond de grot onder water. Je ziet nog duidelijk de restanten van oud koraal. Ook stalactieten en stalagmieten zijn er te zien.
Tijdens de koloniale overheersing, toen de Portugezen hier de dienst uitmaakten, was de grot een schuilplek voor de locals.
In de late namiddag checken wij in. Het strand is op twee minuten lopen. Als wij rond zonsondergang het strand oplopen, is er op zes andere gasten na niemand te bekennen. Een prive strand van het hotel. Het volgende hotel ligt een kleine kilometer verderop.
Heerlijk hangend in een ligstoel van de ondergaande zon genoten met op de achtergrond het slaan van de golven op de kust. Wij snappen vooralsnog niet waarom het hotel maar 2 sterren heeft. De wifi is hier sneller dan zelfs in de grotere steden waar het bereik vaak alleen beperkt is tot de receptie. Hier is er zelfs op het strand bereik.
Om in het dorp te komen, rijdt er van het hotel uit een shuttlebusje. De mie goreng, nasi goreng ayam en cap cay in de warung zijn wij een beetje zat. In het dorp schijnt een goede Italiaan te zitten. Een verse pizza fruti di mare en een pizza inferno met twee glazen Primitivo. Het kan thuis zeker slechter.
Zometeen stappen wij op een klein bootje om naar het eiland Rinca te varen en daarna naar de Komodo. Wij verblijven 1 nacht aanboord. De noodzakelijke spullen zitten in de weekendtas (jaja, die zat ook nog ergens verstopt in de koffer) de rest van de bagage kunnen wij in het hotel opslaan. Hopelijk zien wij de Komodo-varaan. De gids heeft ze met een vorige bezoek in juli niet gezien. In de maanden juni, juli en augustus is het paartijd. Dan is de kans kleiner.

Evert sr

Veel succes met de varanen!

Nynke

Een vriend van me heeft ze twee jaar geleden gezien, dus het kan wel! Ik zal voor jullie duimen :-)

Groetjes!

Nicandra

Eindelijk een dagje vakantie!

Berdine

Groeten aan de varanen.

Kim

Gaat lukken om ze te zien!

Syl

Bedankt voor al het duimen draaien. Het inderdaad gelukt! :)