wijzijnopreis.reismee.nl

Beijing

Gisteren goed aangekomen in Beijing. Onze gids wachtte ons op en bracht ons naar het hotel. De verkeerde, maar een half uurtje later kwamen dan toch in de goede aan. Een klein hotel in de Hutong. Het was de bedoeling om een paar uurtjes slaap te pakken. Dit is iets meer geworden.

We besluiten om lopend naar de Confucius tempel te lopen. Het is ruim een uur lopen (iets korter eigenlijk. We liepen eerst de verkeerde kant op) Helaas is de kassa gesloten als we bij de tempel zijn. Datzelfde geldt voor de drumtower. We duiken een supermarkt in voor het nodige water en lopen een Hutong in. Volgens ons gids moet je als in Beijing bent en wilt hotpotten (soort van fondue) je schapen/lamsvlees moet nemen. Dit kan je niet in het zuiden krijgen. In China houden ze geen schapen. Deze worden geimporteerd uit Mongolie.

Het hotpotten was goed en lekker. De menukaart is gelukkig in het Engels. De bediening spreekt dit zelf overigens niet. Onze serveerster deed alles netjes voor. Van een tip wilde ze echter niets weten. Het hotpotten kostte ons 184Y. We gaven 200 en liepen weg. Bij het verlaten van het terras wilde ze ons het wisselgeld terug geven. We maakten het gebaar dat het voor haar was. Chef bemoeide zich ermee en wilde dat wij het geld aan pakten. We zeiden nee en staken de straat over. Vervolgens zat de serveester achter ons de straat door totdat we het geld - nog geen 2 euro - aan namen.

Vandaag was het een drukke dag. Om even voor 9.00 stond de gids voor de deur. We begonnen de dag bij de Lama tempel. Hier stonden al heel veel mensen te wachten. De tempel is nog echt in gebruik. Mensen bidden hier tot Buddha.

Daarna gingen we naarde tempelvan de Hemelse vrede, gevolgt door het Tian'anmen square, De Verboden Stad. Met een riskja door de Hutong gereden (bijna dezelfde route die we gisteren hebben gelopen) de Drumtower bezocht. Daarna peking-eend gegeten bij naar het zeggen het beste restaurant dat peking-eend serveert. Daarna zijn we naar een Kungfu show geweest. Een half uur geleden zijn we het hotel weer binnengewandeld. (22.15 uur plaatselijke tijd) Mrgen staat een bezoek aan de Grote Muur op het programma. De receptiemedewerkster vertelt dat we een uur eerder worden opgehaald. 6.30 en niet 7.30 uur. Ik ga zo dus ook maar naar bed.

We vragen ons trouwens wel af wie in Beijing nu de bezienswaardigheid is. We zijn vandaag vier keer op de foto geweest. Vooral Evert-Jan moet er aan geloven. Die wordt continue aangestaard.

Nancy

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen Syl. Ben benieuwd naar de avonturen die je vandaag hebt beleefd.
Liefs van Nancy

karin

he zus gelukkig dat alles goed gaat veel plezier nog

xx ons allemaal en groetjes van de poessies

Ing

Hi Syl,

Fijn om te horen dat jullie veilig in Beijing zijn aangekomen. Leuke ervaringen die jullie opdoen! Ik kijk nu al uit naar het volgende verslag.

Liefs van Ing

Evert sr

Een energiek programma tot nu toe! Hoe verfrissend dat de chinesen blijkbaar niet aan fooien doen. Geef maar in de tempel, als je fooien kwijt wil. Neem een foto van de fotograverende chinesen...een lange, blonde europeaan moet wel opvallen! Spreken de gidsen verstaanbaar Engels?
Hoe is het weer? Hier niet verder dan 8C.
Nog veel plezier...dit is een prima manier om jullie te volgen

Syl

@ Evert sr: Hier is het warm. Zo rond de 27C. Allen vandaag een bewolkte dag met enkele regendruppels.