wijzijnopreis.reismee.nl

Pingyao

Gisteren en vandaag door Pingyao gewandeld. Pingyao was vroeger een rijke handelsstad. Zij werkten als eerstein China met cheques. Ook hier veel toeristen, vooralJapanners. De drie belangrijkste straten binnen de stadsmuur bestaan uit veel soevenirswinkels (opvallend genoeg kopen deJapanners bijna allemaal zo'n hoofdmassage-geval. Ze dragen hem ook heel de tijd op het hoofd als een pet) Tussen de winkels door zijn de ingangen te vinden naar de oude gebouwen die je kan bezichtigen. Voor 120y kan jeeen ticketkopen die je toegang geeft tot alle gebouwen in het stadje. We lopen een aantal binnen. Degene die de Lonely aanraadt, vinden wij juist niet mooi. De lonely vindt dat je de temple of Confucius moet zien. Wij vinden de tempel van Confucius in Beijing mooier. (die stond gek genoeg niet als het bekijken waard in de Lonely) De gebouwen die wij wel de moeite waard vinden en waar wij bij op goed geluk naar binnen zijn gegaan zijn: armed escort museum en Cheng Huang temple.

Vandaag hebben we voor 350y een chauffeur geregeld die ons naar enkele tempels buiten de stad bracht. De eersteis Zhenguotemple enis zeker de moeite van het bezoeken waard. Hier zijn nog enkele mooie fresco's te zien. Het is niet druk. Er lopen nog 2 toeristen en dat is het. (hetligt zo'n 20 km vanPingyao) Daarna zijn we naar de Qiao family courtyard gegaan. Hierzie je hoe een rijke familie vroeger heeft geleefd. Het was een straatarme familie uit Mongolie en die een supermarkt zijn begonnen. Later gingen ze het bankwezen in en richtten filialen op door heel het land. Door de komst vanoverheidsbanken en de inval van de Japanners raakten ze veel kwijt en moesten zij naar het buitenland vluchten.

De laatste stop is bij de Shuanglin tempel, de minste van de drie. Het enige interessante zijn 2 hallen die bestaan uit vele beeldjes, maar het is erg donker binnen. Tegen 2en zijn we terug in Pingyao. Onze treinkaarten naar Xi' an liggen nog niet bij de receptie. Het is nog even afwachten welke trein het wordt. Die van rond 21.00 of van rond 23.00 uur. De treinreis naar Pingyao is goed gegaan. Het treinstation van Beijing is immens groot. Gelukkig staat op een bord in de centrale hal te lezen naar welke wachtkamer je moet lopen (op het ticket staat een nummer van de trein vermeld) de toiletten op het station vallen mee. Had erger verwacht. De deuren kunnen alleen niet op slot. Maar je hebt in ieder geval een deur. In Beijing hadden alleen de kamers een toilet. Als je uitgecheckt bent, heb je geen keus dan een openbare toilet binnen te stappen. Dat is niet zo erg. Het is vrij schoon. Je hebt alleen geen privacy aangezien er geen hokken en deuren zijn. In Beijng wachtte ik even bij een publieke toilet tot de hele toilet vrij was en ben snel naar binnen gegaan.

De hurktoilet in de trein zelf valt ook mee. Zelfs in de ochtend is die nog redelijk schoon. (Het kan ook zijn dat we wat gewend zijn en het niet smerig vinden terwijl iemand anders over zijn nek gaat) Slapen ging niet echt. Om het half uur wakker geworden omdat de trein stopte bij een station. De afstand van Beijing naar Pingyao is zo'n 400 km, maar we doen er bijna 12 uur over. We hebben een hardsleeper en dat houdt in dat je samen met vier anderen een hok deelt. Hier zitten geen deuren in. De hele wagon bestaat uit 20 hokken. Bij ieder hok staat ook een thermosfles warmwater. Als we dat hadden geweten hadden we ook noedels meegenomen en niet alleen crackers en koekjes. Voor de reis van vanavond hebben we dus wat appels en een bak noedels gekocht. Een sofsleeper kost het dubbele, dan bestaat het hok uit vier bedden en je hebt een deur.

Met het eten proberen we telkens iets anders uit. Gisteren hadden we bij een restaurantje mountain medicine cakes besteld. Het deed ons aan poffertjes denken, maar dan gebakken in de olie met suiker er boven op. Erg lekker. Jullie begrijpen dat Evert-Jan nu elke keer het excuus aan gaat grijpen dat poffertjes eigenlijk een soort van medicijn zijn en je ze best vaak kan eten.

Zai Jian,

Syl en Evert

ps. ik merk dat ik via deze computer wel het kaartje krijg om aan te geven waar we zitten.

Evert sr

Moet toch wel een beschaafd land zijn als ze zelfs poffertjes hebben! Hebben jullie kunnen slapen in de trein met rochelende Chinezen in de ochtend?
Het kaartje is heel handig; goed te zien dat Japan pal in het oosten ligt, voor hen is Pingyao blijkbaar de dichtsbijzijnde grote plaats in China.
Veel plezier in Xi' an! Op de kaart zo te zien weer zo'n 400km?

Berdine

Geniet van je beschrijvingen en kan het bijna voor me zien! Leuk ook het kaartje erbij. Is al het eten goed gevallen en heb je al nieuwe culinaire ideeen opgedaan? Hoe is het straatbeeld wat betreft mode, nog veel van die blauwe maopakken of ziet het er meer westers uit? Al mooie zijde tegengekomen? Veel plezier bij het terracotta leger, ik ben benieuwd naa de foto´s. Liefs, Berdine.

Ing

Geweldig verhaal weer! Dat met die toiletten lijkt me wel even wennen zeg, dus als ik het goed begrijp kan het dus zo zijn dat je gezellig met zijn allen 'zit'...? Openbare toiletten ken ik ook wel van Brasil, maar daar kan meestal wel een deurtje dicht.
Wist je trouwens dat in Pingyao de bekende film 'Raise the red lantern' is gedraaid? Deze film is een echte aanrader.
Wat ik me afvraag: hebben jullie veel contact met lokale bevolking en spreken ze een beetje Engels?

Geniet van jullie reis (maar dat zit wel snor) en ik ben al weer benieuwd naar het volgende verhaal.

Liefs X Ing

karin

he he

was weer een leuk verhaal we missen jullie wel hoor zitten nu bij de poessies nou tot het volgende verhaal oja heb net examen gedaan voor exel heb een 9 goed he
xx ons allemaal

Nancy

Hoi Syl en Evert! Het verhaal was heel leuk om te lezen.
Dat wordt poffertjes pakken voor Evert:O)
Nou, fijne tijd!
Liefs van Nancy

Syl

@Evert sr: Klopt Xi'an ligt zo'n 400 km van Pingyao. De trein van Beijing naar Pingyao was een nieuwe (van 2008) We werden om het half uur wakker omdat de trein onderweg vaak stopt. Naast hard en soft sleepers heb je ook gewone zitplaatsen. Treinen rijden ook niet zo hard. Over 400 km doen ze aardig lang. De tweede keer verrassend goed kunnen slapen. De trein was vergeleken met de vorige wat verouderd, maar nog steeds ' schoon'.

@ Berdine: Het eten bevalt zeker. De enige keer dat het eten tegenviel was woensdagavond. Het was een kwamen wij later achter meer een theehuis met een menukaart. We hadden nattigheid moeten voelen bij het feit dat de thee net zo duur was als het eten en dat je vooraf moest betalen :-) Dit was in Chengdu. We waren moe van onze vliegtuig reis en dit tentje zag er wel leuk uit met zitjes buiten en in de buurt van het hotel. We zijn de snackstreet ingedoken om daar wat losse stokjes en bigboms (rijstballen die in een trommel worden gegooid, in de broodkruim stuiteren. Dan kort gefrituurd en dan in een bakje soja/pindasaus worden gegeven) 's middags hadden we hier ook al het een en ander gehaald.
Kleding valt tegen. Het is erg westers. Nog geen mooie zijde jurken gezien. Helaas. Ook ander mooie handwerken en snijwerken is tot onze verbazing lastig te vinden. Het is al erg op het toerisme gericht met de daaraan gekoppelde belachelijke prijzen.

@Ing: Ja, bij die in de Hutongs van Beijing zit je gezellig naast elkaar. Als je geluk hebt, kan je er eentje vinden die een schot heeft. Bij treinstations/vliegvelden/restaurants gelukkig wel een deur. (kan alleen niet altijd op slot) Ja, we wisten dat 'Raise the Red latern' in Pingyao is opgenomen alleen tot grote schande hebben we die geen van beiden gezien. Het contact is minimaal. We merken nu dat het engels steeds minder wordt. Mijn woordenboek hou ik nu binnen handbereik. Zoals vanmiddag. We kunnen duidelijk maken dat we een pot thee willen, maar hoe leg je uit welke thee? Gelukkig staan de belangrijkste in het woordenboekje. Verder kom je met handgebaren een eind. Een taxichauffeur van vanochtend maakte een grap over een toerist in een busje dat naast ons stondbij hets stoplicht. Die jongen had een platte kin. Daar moest die chauffeur om lachen, wees op zijn eigen kin en op die van die jongen. Daar moesten wij weer om lachen. Moet zeggen het heeft wel wat dat je amper dingen kan lezen en dat niet iedereen engels spreekt. Denk dat de charme er over een paar jaar wel af is.

@ Karin: mooi dat het goed gaat met jullie en UFO en Mars. Gefeliciteerd met je 9.

@ Nancy: Evert mag lekker zelf de poffertjes bakken :-) (deed hij toch al)

Liefs Syl

Ing

Wat? Heb je Raise the Red Lantern niet gezien...?????

Hier is een linkje om iedereen te overtuigen:

veel plezier als je 'm alsnog gaat kijken, het is echt een prachtige indrukwekkende film