wijzijnopreis.reismee.nl

Smashing Chengdu - Lijang

Een uur geleden aangekomen in Lijang. In Chengdu was er geen computer aanwezig en we konden er ook niet zo snel eentje vinden. In Xi'an hadden ze er een en die was constant als we langs liepen bezet.

Xi' an is niet onze stad. De mensen zijn erg op zichzelf. Wesliepen in een groot vervallen hotel, ingeklemd tussen dure winkelketens. Ooit was het misschien een hotel die luxe uitstraalde. Het enige positieve is dat alles op loopafstand ligt. Oh ja en het bed is zacht. We bezoeken de bell- en drumtower en lopen daarna door naar de moslimwijk. Hier bezoeken we de grootste en oudste en in nog steeds in gebruik zijnde moskee in China. Dit is een bezoekje waard als je in de stad zit. De moskeestaat midden tussen de soevenirsstalletjes waar je bijna de zaakjes wordt ingesleurd. Hinderlijk. Hierdoor waren we er ook een paar keer langs gewandeld zonder het in de gaten te hebben.Daarna gaan we naar een folkhouse voor een schimmenspel optreden en een theeceremonie. (niet bijzonder. In Beijing werd het nogmet enthousiastmegedaan. Detwee soorten die we interessant vonden, kregen we niet voorgeschoteld)

De volgende dag bezochten we het Terracottaleger. Het is bijna een uur rijden. In drie zalen staan de opgravingen en nog steeds worden er beelden opgegraven. In zaal 1 staan de soldaten in 11 straten vier man breed. Het is indrukwekkend. Persoonlijk vind ik het jammer dat je van een hoogte en afstand de beelden moet bekijken. Gelukkig staan er een paar in een vitrine in het museum zodat je het van dichterbij kan zien.

's Middags eten we op aanraden van de lonely inhet beste dumpling restaurant De Fa Chang van de stad. Als dit hetbeste is van de stad, hoevenwe de rest zeker niet te proberen. In Beijing hebben we betere gehad. Geen idee hoe het drie jaar geleden was, maar nu is het een fastfood zaak geworden.

In de namiddag liepen we naar de muur van Xi' an om een stukje te gaan fietsen. We komen helaas niet verder dan net voor de north gate (zijn begonnen bij de south gate) De achteras springt van Evert-Jan zijn fiets. Zonder gereedschap kunnen we niets. Aan een ouder stelEngelse gevraagdof zijhun fietsen bij de north gate hebben gehuurd. Dit was niet het geval, ze waren er wel langs gefietst maar konden niet zeggen of daar ook een fietsverhuurpunt zit. We besluiten om maar meteen naar de south gate terug te lopen. Het stel zegt dat als ze bij de south gate zijn ze iemand zullen waarschuwen. We hebben een hard hoofd in dat iemand ons te hulp komt. Dat nemen we echter terug. In Xi'an mogen ze dan niet echt enthousiast zijn, ze hebben ons netjes geholpen. Een jongen van het fietsverhuurbedrijf kwam op een fiets ons toegemoet. Evert-Jan kon deze fiets over nemen. We gaan niet opnieuw het rondje fietsen. We gaan snel richting south gate aangezien in de achterband van deze fiets een slag zit.

We zijn er nog eerder dan het oudere stel. Zij hadden hun zoon en Chinese schoondochter vooruit gestuurd. Vooral de man reageerde echt verbaasd dat het gewerkt heeft. Dat had hij dus ook niet verwacht :-)

Aan het einde vd dag bezoeken we The forest of stelen museum. Onze kaart was niet duidelijk maar we hebben via souvenirsshops de weg kunnen vinden. :-)

Gisterenochtend hebben we het panda breeding center in Chengdu bezocht. Het was leuk om eindelijk eens panda's te kunnen zien. Wel erg toeristisch. Niet met een panda op de foto geweest. Je mag alleen met de kleintjes en we weten niet zeker of de panda's ook echt worden uitgezet. (is wel de bedoeling volgens de informatieborden)

Vanmiddag een kookles gehad waarbij we veel moesten knoflook en gember moesten smashen. De kookles was erg leuk. (we hebben vijf gerechten gemaakt) Ik ga er alleen nu eind aan deze log maken. Er zit iemand te wachtten die ook op internet moet. Probeer morgen weer te bloggen.

Zai jian,

Syl

evert sr

Goh, nooit bij stilgestaan dat er moslims zijn in China.
Hebben jullie de vijf gerechten ook opgegeten?
Je ontkomt er niet aan om vergelijkingen te gaan maken met eerdere ervaringen op jullie reis, qua plaatsen, restaurants en hapjes....pas maar op dat je geen blasé chinakenner wordt!
Hopelijk zijn jullie fietsen van een betere kwaliteit bij jullie volgende geplande fietstocht dan met gids...
Leuk weer mee te lezen ga voort met het goede werk!

karin

he zussie en zwager

gelukkig dat jullie het nog steeds leuk hebben hoop ook dat de volgende keer de fietsen wat beter zijn jammer van de pandas dat het zo toeristisch is leuk om weer wat van jullie te horen hier alles goed met poessies ook

xx ons allemaal

Ing

Dat Terracottaleger moet wel heel indrukwekkend geweest zijn, ik vond de documentaire op National Geographic in ieder geval adembenemend, ongelooflijk, geen twee gezichten zijn hetzelfde...
Wat leuk dat jullie panda's gezien hebben!
Ha, knoflook en gember, dat klinkt heerlijk, was het een beetje te eten? Als jullie terug zijn wil ik graag een receptje met je uitwisselen, vast beter dan de babi pangang van de Chinees op de hoek!
Enne... de lonely heeft niet altijd gelijk hoor.
Veel plezier weer, tot de volgende keer
X Ing

karin

en jammer dat je bij het terracottaleger niet van dicht bijmocht zien zal wel indrukwekkend geweest zijn

Syl

@ Evert sr: jazeker hebben wij die vijf gerechten op gegeten. We hoefden meteen 's avonds niet meer te eten en dat kwam goed uit met de vlucht naar Lijang. (geen fijne vlucht trouwens. veel turbulentie)

@Ing: Het was jammer dat we niet alle beelden van dichtbij konden zien. De panda's waren zeker leuk. Samen met de muur voor mij toch wel een hoogtepunt tot nu toe van de reis. De recepten hebben we meegekregen dus ik zal een scan naar je opsturen. Alleen het recept van de dumplings staan er niet op, maar die staat in het reisverslag. ieuw.....babi pangang. Heb ik hier nog niet op de kaart zien staan.

@ Karin: Het fietsen ging zaterdag goed. Over de fietsen hadden we niet te klagen. Behalve Evert-Jan, maar die is gewoon te lang. :-) Alleen werden we in een groep geduwd bestaande uit twee Duitsers en vier Nederlanders. Dat was jammer want er werd niet doorgefietst. We hadden het makkelijk in de helft van de tijd kunnen doen. De rit ging naa het dorpje Baisha. Ligt vlakbij Lijang. In beide dorpen stuikelden we letterlijk over de Nederlanders. Zelfs op een zomerse dag op Zandvoort of Texel zijn het er minder.