wijzijnopreis.reismee.nl

Hello looki looki - Lhasa

ta-shi de-lek,

Vanmiddag goed geland op Lhasa airport. Gisteren helaas een middag ziek op bed gelegen in Shangri-la. 's Ochtends met de bus weggereden uit Lijang. De rit zou zo'n 4,5 uur tot 5 duren. De man reed hard, erg hard. De snelheidsmeter piepte telkens. De chauffeur wist na 3,5 uur Shangri-la binnen te rijden. Zonder paspoort te laten zien, werden we vervolgens een kamer van een hotel ingeschoven. We liepen het centrum vanShangri-la binnen waar ik helemaal niet goed werd. :-( Ik heb zowel 's middags als 's avonds niks gegeten. Water hield ik geens binnen. Evert-Jan denkt een combinatie van een zonnesteek (ben tijdens fietsen aardig verbrand, oververmoeidheid en het slechte eten van laatste avond in Lijang en natuurlijk de hoogte) Gek genoeg had ik vanochtend nergens meer last van. Nog steeds niet. Gelukkig. Aan de hoogte ligt het dus niet.

Gistermiddag een taxi voor het vliegveld proberen te regelen. Ze spraken geen engels dus met behulp van het iconenboek en wat zinnen uit het woordenboek duidelijk gemaakt dat het voor vanochtend 6.30 uur moest zijn. Alleen stonden wij vanochtend op een uitgestorven binnenplaats, lichtjes bij de receptie waren nog uit,het toegangshek zat op slot (gelukkig alleen maar de pin hoeven te verwijderen) en nergens iemand van het hotel te bekennen. Buiten dus ook geen taxi. Ook op straat was het muisstil, maar wonder boven wonder reed er net een taxi de straat binnen toen ik op weg was naar het centrum. Ik sprong voor de auto en zei 'airport'. De man snapte niks van airport, maar met het iconenboek (gelukkig datik die toch meegenomen heb) konden we het duidelijk maken. De man deed nog even voor de zekerheid een vliegtuig na. Binnen 10 minuten en 20y armer (vonden we niet zo erg) stonden we op een verlaten vliegveld. Iemand vertelde ons dat de eerste incheck pas om 7.30 begint. Vreemd. Ons vliegtuig vertrekt om 8.45 uur en we moesten overal 2 uur van tevoren inchecken. Kennelijk nemen ze het hier niet zo nauw.

De permits voor Tibet moesten we in totaal drie keer laten zien, bij het ophalen van de vliegtickets,(zonder krijg je niet je vliegticket); bijde controle op het vliegveld en ook in het hotel moesten we ze weer laten zien.

De rit van het vliegveld naar Lhasa duurt een uur. Auto's mogen niet harder dan 40 km. Ze kunnen ook niet harder vanwege het hobbelige wegdek. We hadden nog mazzel. Sinds een paar weken is er een nieuwe weg geopend, deze is een half uur sneller. We rijden nu via een tunnel door de berg heen ipv er omheen. Ze zijn nog meer wegen aan het aanleggen. Zonde. Ze kunnen beter de oude opnieuw asfalteren zodat je harder kan dan 40 km.

Vandaag beetje uitgerust en door Lhasa gewandeld. Opvallend veel mensen dragen hier mondkapjes. Zoveel werden die dingen in Beijing niet gedragen. Ook veel politie en militairen op straat. HetHello Looki Looki slaat op de verkopers van de soevenirsshops.Die roepen ditnaar onsvanachter hun stalletjes.

Morgen een vrije dag op het program. Dan gaan we zelf wat tempels bekijken.

ka-lee shu

Syl en Evert-Jan

Reacties

Reacties

karin

he he ben je weer een beetje opgeknapt en nog bij de dale lama geweest ? veel plezier nog en geniet er nog maar lekker van waar gaan jullie vandaag heen

xxxx

Ing

Oh no, ziek op reis is zoooooo vervelend. Gelukkig voelde je je al weer wat beter, hoe gaat het nu? Ik heb wel vaker gehoord dat je ook van de hoogte echt beroerd kan zijn, laten we hopen dat het hierbij blijft.
Hoe is Lhasa? Is het net zo mooi als 7 years in Tibet?
Ik geniet van je verhalen, hello looki looki :-) Blijft het alleen bij kijken of hebben jullie al een mooi aandenken op de kop getikt?
Veel plezier, geniet ervan en maak veel mooie foto's, want daar ben ik echt heel benieuwd naar.
Liefs X Ing

Evert sr

Sylvia, ik hoop dat je gezond blijft!
Met jullie reistempo was het wel een beetje te verwachten...vermoedelijk toch de snelle overgang naar hogere sferen. Hopelijk hebben jullie geen last van al die Chinese militairen die zich daar lopen te vervelen. Toch jammer dat ook in Lhasa de touristen industrie weer van zich laat horen (looki looki). Ik veronderstel dat het paleis en de tempels op het programma staan. Volgens de Iphone is het bij jullie zo'n 17 celsius. Nogal een overgang van 26 C! Benieuwd naar jullie verdere ervaringen met de Tibetaanse keuken nu de yak biefstuk al genoten is.
Yak boter op je gezicht of in je thee lijkt me een ervaring...
Nog veel plezier!

Syl

@ Karin: Ja, ben weer helemaal opgeknapt. Ja, zijn bij het Potala palace geweest. Zie verder blog van vandaag.

@ Ing: Beroerd zijn viel wel mee. Denk een combinatie van het vele reizen, veel doen, zon en de dag ervoor slecht eten. (dat restaurant is beland op nr 2 van slechte restaurants tot nu toe. Vergelijkbaar met de straten rondom Leidseplein) Ben ook niet kortademig en dat was ik in Peru in Cuszo in het begin wel.
Het is al een tijd geleden dat ik Seven years in Tibet heb gezien. Maar ik denk dat als je ooit naar Lhasa wilt je snel moet zijn. Er is al een heuse Chinatown hier. Gelukkig zitten we met het hotel in het oude Tibetaanse gedeelte. Uiteraard heb ik ook een toeristische uitvoering van de gebedsmolen gekocht.

@ Evert sr: Vreemd genoeg in Lhasa helemaal geen last. Hopelijk blijft dat nog even zo. Ik was, denk ik, oververmoeid. Heb in Zhongdian (door de Chinese overheid dus Shangri-La genoemd) bijna van 15.00 tot 6.00 uur geslapen. Werd af en toe wakker voor een half uurtje. De volgende dag rende ik al over straat op zoek naar een taxi. Bij aankomst in Lhasa uiteraard yak steak gegeten. Kregen bij aankomst een voucher en mochten in het restaurant dat bij het hotel hoort, gratis ieder een hoofdmaaltijd uitzoeken en een frisdrank. Helaas erg veel toeristen. Gisteren en vandaag in een lokaal restaurantje gegeten waar ze nog nooit een toerist zien, gezien de verbaasde blikken.
De militairen zijn op iedere hoek aanwezig en marcheren ook door de straten. Heel apart. Kan me niet herinneren dat we ook zoveel militairen hebben gezien in Sri Lanka.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!