wijzijnopreis.reismee.nl

Joker Monk - Lhasa

Ta shide-lek,

Gisteren was eigenlijk een rustdag, maar jullie kennen ons wel beter. Eerst 'uitgeslapen' en ontbeten in het restaurant behorende bij het hotel waar we ook de avond daarvoor yak steak hebben gegeten. Helaas geen Tibetaans ontbijt op de kaart. Gewoon westers ontbijtje. Jammer. (gelukkig hoeven maar voor 1 persoon te betalen. Voor het avondeten als voor het ontbijt hadden we een voucher ontvangen)Vandaag zijn we naar de Jokhang tempel gegaan. Deze maand lopen er trouwens veel pelgrims door de straten van Lhasa. Het is voor hun Sawa Dawa (Sakyamuni's Enlightenment) Ze lopen rondjes om de Jokhang tempel en Potala Palace. Binnen in de tempel is het heel druk. Omdat wij toeristen zijn en dus een ticket hebben gekocht (85Y) hoeven wij niet in de rij te staan. Wij kunnen de binnenplaats oversteken en de tempel binnengaan. Voor pelgrims is de toegang gratis. Ze staan bij ieder buddha beeld stil (en het zijn er heel wat) en raken alles aan (muren,pilaren etc) Sommige nissen zijn zo klein, nauw en zo vol met mensen dat we er langs lopen. Op de eerste verdieping is het wat rustiger en kunnen we ook de nissen in. Op de tweede verdieping zitten enkele monnikken op de trom te slaan en te zingen. Aparte ervaring om zo door een tempel te lopen. De pelgrims dragen ook thermosflessen mee. Deze zijn gevuld met yak boter om bij de kaarsen te gieten.

Verder rondgezworven door de straatjes van Barkhor waar we ook gegeten hebben met supergrote momo's (dumplings) In een mandje zitten er 5 dus we bestellen nog een mandje erbij. We krijgen ook soep erbij. Hadden we niet omgevraagd maar de familie van het restaurant stond er op. Prima soep.(helaas was het hoofdbestand deel ei. Heb de tomaat en vocht er uitgevist)We schrikken wat we kwijt zijn. Ze vraagt 20y. 20Y!!!!!! Hoe kunnen ze rondkomen als ze dit soort bedragen vragen? (Voor wie ook wil Wenduixing ka road van de Jokhang tempel naar east avenue) Daarna naar de Romache tempel en vervolgens door naar Potala Palace. We lopen met de pelgrims klokgewijs mee om het gebouw. Uiteraard draaien we ook aan de gebedsmolens. Dat zijn er heel veel! De gebedsmolens worden onderhouden. Om de zoveel meter zit een iemand te poetsen. We geven een oude vrouw die ijverig bezig is 1y. Ze trekt haar handschoen uit en begint me uitbundig de hand te schudden en ta shi de-lek te roepen. Zeovervalt me helemaal met haar blijheid.Kennelijk geven niet veel toeristen geld. Dat doet ons goed. Om haar zo blij te zien.

's Avonds in een Tibetaans restauranteen nieuwe variant op de hotpot gedaan. Nu kwamen er vlammen zoals een vulkaan uit de pot omhoog. Hier yak thee gedronken. Het is eigenlijk - maar ik kan het fout hebben - gewoon warme melk met zout. Daar doet het ons er ieder geval aan denken.

Vandaag stond een bezoek aan het Potala Palacemet gidsop het programma. Blij dat we gisteren een ronde hebben gelopen. Dat hebben we met de gids niet gedaan. We hebben een uur om binnen rond te lopen. De beveiliging is er heel streng. Drie keer gecontroleerd onderweg naar boven of we wel een toegangsbewijs hadden, paspoortcontrole (2 keer) en bij de ticketbox moesten we nog een keer ons bewijs laten zien. Ook alles dat vloeibaar is, mag niet mee naar binnen. Helaas mogen we binnen geen foto's maken. Het Potala Palace bestaat uit veel buddha-beelden en de Dalai Lama's 5 tot en met 13 liggen hier begraven. Het graf van de dertiende is trouwens niet zichtbaar. Ligt achter een gesloten deur. Deze gaat ook niet soms open. Thuis vertellen we de rest wel.

Vervolgens brengen we een bezoek aan Sera Monastery. Ik zie een paar kleine jongens rondlopen met een zwarte neus. Wanneer kinderen slecht slapen, laten de ouders door een monnik deze streep van roet zetten. In de tempel lopen we langs een monnik die dit dus doet. Op een geven moment zie iktweewat oudere tieners (toeristen) met een zwarte streep over hun neus lopen. Ik vertel het aan de gids en die moet lachen en zegt joker monk.................waarop wij ook niet meer bijkomen. Kijk dus uit wanneer een monnik een zwarte streep op je neus wil plaatsen.

We mogen een kijkje in de keuken nemen waar de kookploeg druk bezig is (gladde vloer van de yakmelk) De gids neemt meteen wat leftovers uit de keuken mee. Daarna hebben we de debatclass van de jongere monnikken moge bijwonen. Gaat er heftig aan toe. Evert-Jan heeft een paar mooie foto's gemaakt.

Vanochtend ontbeten in een eettentje om de hoek. Acht momo's en twee gefrituurde broodstengels. Schrik niet. 8y. En opnieuw goed gegeten. De voucher voor vanavond hadden we niet aangenomen en hebben opnieuw in een van de kleine restaurantjes gegeten.

Morgen gaan we naar Ganden Monastery. De bergen in dus. Hopelijk valt het mee met de hoogziekte.

Ka-lee shu

Evert sr

Over het missen van een tibetaans ontbijt zou ik me niet te druk maken; een ondankbaar smakende pap volgens mij die zelfs de lokalen liever overslaan! De joker monk implementeert het hollandse gebruik van iemand bij de neus nemen, goed toch die gebruiken.. Ik ben erg benieuwd naar jullie foto's; zal inmiddels al in de vele honderden lopen? Zijn er foto's te koop van de plaatsen waar jullie niet mochten fotograveren, zoals in het paleis? Altijd een leuke bijverdienste voor de lokalen.
Hebben jullie nog exotisch vervoer naar de Ganden Monastery; per yak of zo?
Veel plezier en tot wederlezen. Sylvia, nog bedankt voor reactie op mijn vorige vragen.

karin

was weer leuk om jullie verhaal te lezen wachten met spanning af naar de fotos zijn nu bij de poessies eten meteen een broodje jammer dat jullie geen fotos mchten maken bij de polata palce kan je kaarten kopen ben beniuew naar julllie verhalen

karin

en een poot van uf en mars

Syl

@ Evert sr: we hebben ons vermaakt met momo's (dumlings) en gefrituurde broodsticks. De eigenaresse van het tentje herkende ons en gaf zonder dat we iets hoefden te vragen ons de momo's.
Nee, we zijn gewoon via een hobbelige weg in een mini-busje naar de Ganden Monastery gereden.
Ja, overal waar je geen foto's mag maken, kan je kaarten kopen.

@ Karin: Ja, er zitten mooie foto's tussen.