wijzijnopreis.reismee.nl

Voetjes van de bamboovlotvloer - Yanghsou

Ni Hao,

Net terug van een avondwandeling, omringd door vuurvliegjes en kwakende kikkers. Het Karstgebergte is geweldig. Zelfs na door en door natgeregend te zijn. Gisteren zijn we laat aangekomen in een resort aan de rivier in de buurt van Yangshou. Gelukkig zitten we niet in het plaatsje zelf. Erg druk. Hier zijn we vanmiddag geweest. Vanochtend stond een fietstocht op het programma en bamboovlot varen. Helaasregende het dus.De afgelopen dagen schijnt hier schitterend weer te zijn geweest. Regen of niet, de fietstocht ging gewoon door. Na een half uur door de miezer stroomopwaarts te hebben gefietst, stapten we op een bamboovlot en gingen we een uur lang stroomafwaarts. Met hier en daar kleine watervalletjes af. Voetjes van de bamboovlotvloer. Uiteraard stond in de rivier iemand dit te fotograferen. In plaats van de foto te laten afdrukken, hebben we de hele serie die van ons gemaakt is op een geheugenkaartje laten zetten.

Beneden aangekomen was het heel hard gaan regenen. We hebben zelfs een regenjas gekocht. We zouden Moon Hill nog beklimmen. We hebben Moon Hill zelf op de foto gezet. Het weer was zo slecht, niet alleen regen ook veel mist, dat het gewoon geen zin had om voor het uitzicht naar boven teklimmen. We proberen het morgen weer (de voorspelling is alleen niet goed. Er is onweer opkomst) Drijfnat kwamen we om 12.00 uur terug in het hotel.

Dit is wel een goede manier om ons aan het relaxen te krijgen. In de middag een bezoek nog gebracht aan het centrum van Yanghsou. Vonden we niet heel erg interessant. Voor 17.00 uur zaten we alweer te relaxen met een boek en aan de gember thee in het hotel.

Gisterenochtend nog een verborgen tempel ontdekt. We liepen vroeg door de straten van Barkhor en nog niet alle marktkramen stonden opgezet. Evert-Jan zag toen gebedsmolens rond een gebouw. Binnen stond een hele grote gebedsmolen (uiteraard meegedraaid. Pelgrims laten je er zo tussen. Tibetanen zijnheel aardige mensen) Aan de andere kant was er nog een tempel. Er stond een lange rij te wachten op de trap naar boven. We hadden toch niks meer te doen en besloten gezellig ook in de rij te gaan staan. Na 20 minuten begrepen wij waarom het zo lang duurde en waarom kleine kinderen aan het huilen waren. De pelgrims stonden in de rij om gedoopt (?) te worden door monnikken.

De rest van dag zijn we alleen maar onderweg geweest: twee vluchten en twee keer een rit van een uur in een auto.

De bedden zijn hier trouwens heerlijk. Niet zo hard als in Lhasa waarbij je de veren in je rug voelde priemen.

Morgen volgen we opnieuw een kookles. Hoop dat we andere gerechen gaan maken dan in Chengdu.

Ing

Haai, goed verhaal weer, het klinkt allemaal echt als een fantastische reis, ook al regen je eens nat :-)

Als je zo tussen die monniken bezig bent, en aan die rollen draait, voel je dan ook de spiritualiteit en de diepere betekenis, het lijkt me dat je daar best een beetje in meegezogen kan worden.

Lekker dat jullie ook een beetje gerelaxd hebben, gewoon zitten met een boek is ook wel eens fijn. Is het reizen, zoals zo'n dag met 2 vluchten en autoritten niet heel vermoeiend? Of geef je je er aan over en maar een beetje van het uitzicht genieten?

Ben benieuwd naar alle verhalen, geniet verder van jullie reis, tot de volgende keer!

X Ing

Annemarie

Hoi Syl,

Vermaken jullie je nog een beetje in China? Het lijkt me een hele aparte reis die jullie maken!

Wat vind je nou het mooiste tot nu toe?

Groetjes,
Annemarie

karin

weer een leuk verhaal jullie beleven echt veel geniet er nog maar van deze laaste paar dagen moeten nog weekje ergens uitrusten uf heeft mijn !!!!!!!!! jas weer ingepikt zeg het maar even jammer dat jullie niet op de berg konden en af en toe even lekker lezen met thee is altijd euk

xx

karin

he he nog even een opmerking neem je wel twee chinese muisjes mee voor uf en mars

Syl

@ Ing: Het is inderdaad apart om tussen de monnikken en pelgrims te staan. In lonely stond alleen dat potala palace nu niet meer is een dan een empthy shell en dat klopt aardig. Je wordt er als toerisch in een uur tempo door heen gejaagd en de toerbureaus zijn heel bang om er iets langer over te doen. Krijgen ze straf. In Sri Lanka had ik meer een spiritualiteit gevoel. Maar dat kan komen omdat er stiller was.

@ Annemarie: Hoe was jouw vakantie? Ben ook benieuwd naar je verhalen en foto's. Ik kan eigenlijk niet kiezen. China is een land van uitersten en het heeft allemaal wel wat. De muur, panda's, draaien aan de gebedsmolens met pelgrims en bamboevlot varen.
Wel zijn we uitgekeken op kleine toeristische plaatsen als Lijang met alleen soevenirswinkels. Geef ons dan maar een grote stad als Chengdu. Erg relaxte mensen. ok het resort in Yangshuo is een aanrader mocht je ooit deze kant op willen.

@ Karin: Toch nog berg op geweest (zie blog van vandaag) en geen muizen gezien op de farmer market (zie ook blog van vandaag)

Syl

oeps, zie dat het nu paar keer er op staat. Krijg hier iedere keer een fout melding. Ook blog bij werken gaat niet vandaag. Ik word moe van deze comp. Ook met blog bijwerken, hapert die. Ik heb geen zin om een heel verhaal te tikken waarvan er kans bestaat dat het voor niks is. Hoop in Shanghai op een betere. Werk hem dan nog wel even bij.
Kleine samenvatting van gisteren:
Kookles was heel leuk. We gingen alleen eerst naar de markt. De farmer market is niet voor pussy's. Behalve kippen, eenden, gansen en konijnen in hokken die je achterin kan laten slachten, kikkers in kleine zakjes, en dode honden aan een haak (ik heb het niet gezien. Evert wel. Er werd op 1 een gasbrander gezet) vissen die ook al waren zo door midden gehakt nog leefden (zal wel stuiptrekking zijn????)
De kookles was leuk en heel hypcriet: De vis en was al schoongemaakt en kip was zeker nog over van de vorige dag. Daar moesten we ook een gerecht van maken. Die hebben wij niet gekocht.
De weersvoorspelers zijn hier net zo flut als thuis: geen onweer te bekennen. Sterker nog in de middag begon de zon goed te schijnen en werd het ontzettend warm en benauwd. Toch nog berg beklommen en geweldige foto's van het landschap gemaakt (we hebben zelf fietsen gehuurd) s's avonds naar lichtshow.
Nu zitten we in Ping an. Morgen een wandeling op het programma.

Nancy

Het was heel leuk om al je verhalen te lezen Syl! Ik zou ook niet graag dode honden zien. :O(
Nou, geniet van je laatste dagje en goede reis!
Liefs van Nancy