wijzijnopreis.reismee.nl

Beijing

Gisteren goed aangekomen in Beijing. Onze gids wachtte ons op en bracht ons naar het hotel. De verkeerde, maar een half uurtje later kwamen dan toch in de goede aan. Een klein hotel in de Hutong. (een van de weinige die over is gebleven. De hutongs worden in raptempo vervangen voor flatgebouwen) Het was de bedoeling om een paar uurtjes slaap te pakken. Dit is iets meer geworden.

In de namiddag besluiten we om naar de Confucius tempel te lopen. Het is ruim een uur lopen (iets korter eigenlijk. We liepen eerst de verkeerde kant op) Helaas is de kassa gesloten als we bij de tempel zijn. Datzelfde geldt voor de kassa van de drumtower. We hebben water nodig en duiken een supermarkt in. Vervolgens lopen we een hutong in. Volgens ons gids moet je als je in Beijing bent en wil hotpotten (soort van fondue) je schapen/lamsvlees moet nemen. Dit kan je volgens haar niet in het zuiden krijgen. In China houden ze geen schapen. Deze worden geimporteerd uit Mongolie.

Het hotpotten was goed en lekker. De menukaart is gelukkig in het Engels. De bediening spreekt dit zelf overigens niet. Onze serveerster deed alles netjes voor. Van een tip wilde ze echter niets weten. Het hotpotten kostte ons 184Y. We gaven 200 en liepen weg. Bij het verlaten van het terras wilde ze ons het wisselgeld terug geven. We maakten het gebaar dat het voor haar was. Chef bemoeide zich ermee en wilde dat wij het geld aan pakten. We zeiden nee en staken de straat over. Vervolgens zat de serveester ons de gehele straat achterna totdat we het geld - nog geen 2 euro - aan namen.

Vandaag was het een drukke dag. Om even voor 9.00 stond de gids voor de deur. We begonnen de dag bij de Lama tempel. Hier stonden al heel veel mensen te wachten. De tempel is nog echt in gebruik. Mensen bidden hier tot Buddha.

Daarna gingen we naarde tempelvan de Hemelse vrede, gevolgt door het Tian'anmen square, de Verboden Stad. Vervolgens met een riskja dooreen hutong gereden (dezelfde hutong van de hotpot. Was ook bijna dezelfde route die we hebben gelopen) Dit keer wel de drumtower bezocht. Daarna peking-eend gegeten bij naar het zeggen het beste restaurant dat peking-eend serveert. De dag sloten we afmet een bezoek aan eenKungfu show. Een half uur geleden zijn we het hotel weer binnengewandeld. (22.15 uur plaatselijke tijd) Morgen staat een bezoek aan de Grote Muur op het programma. De receptiemedewerkster vertelt dat we een uur eerder worden opgehaald. 6.30 en niet 7.30 uur. Ik ga zo dus ook maar naar bed.

We vragen ons trouwens wel af wie in Beijing nu de bezienswaardigheid is. We zijn vandaag vier keer op de foto geweest. Vooral Evert-Jan moet er aan geloven. Die wordt continue aangestaard.